webForumDet fria alternativet

Vet inte hur jag skall fixa med arrayen

ASP

8 svar · 604 visningar · startad av webbSAJTEN

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg
Frågan#1

God dag!
På min sida har jag fixat, tack varje en del av er, så att man bläddrar mellan olika biler. Det har jag fixat med hjälp av arrayer.

Man ser en stor bild och under dem finns resten utav bilderna som man kan klicka på för att se den stor och sen kan man bläddra till nästa bild och föregående bild..
Allt det fungerar som en dans.

Nu har jag en problem dock. Man skall kunna söka efter bilder, det är inge svårt.
Det jag skulle vilja är att när jag sökt efter en bild, klickar på den, så ska man komma till sidan där alla foton är och den bilden skall vara "den stora".

Hoppas ni förstår mitt problem!
Hur ska jag lösa det hela?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Börja med att länka från bilden till sidan med alla foton, skicka med id-numret på bilden i querystring. På mottagande sida, hämta och visa alla bilder, samt visa storbild beroende på querystringen du skickade.

Jag lagrar alla bilder under olika kategorier, tävlingar..
Ska jag hämta bilden

Where ID = "& request.querystring("ID") &" OR C_ID = "& request.querystring("C_ID") &"

Men hur gör jag så att bilden jag vill skall visas som storbild?

Uh, du får nog berätta lite mer om hur din kod ser ut eller fungerar.

Hur brukar du visa den stora bilden?

som vanligt hämtar jag bilderna

SQL = "SELECT * FROM pics Where C_ID = "& request.QueryString("ID") &" Order By ID"
set RS = Connect.Execute(SQL)

Jag lägger dem i en array

nummer = -1
myArray=Array()
do until RS.eof
	nummer = nummer+1
	Redim preserve myArray(nummer)
	myArray(nummer) = RS("strFile")

RS.MoveNext
Loop

Sen skriver jag ut den stora bilden med

<%=myArray(bild)%>

Alla bilder som ligger under är från en RecSet som ser likadan ut med heter RS2 och som inte ligger i någon array.

Ok, jag förstår inte problemet.

Hämta rätt bild med hjälp av querystringen du skickar till sidan med länken. Visa bilden.

Och varför är det bara det ena recordsetet du gör om till en array? Varför inte alla eller inget?

Att visa bilden är inga problem.
Det svåra är att visa bilden samtidigt som man skall kunna bläddra mellan dom andra bilderna som hämtas samtisigt, bilderna som togs under samma tävling.

Jag sparar den i en array för att kunna bläddra fram och tillbaka mellan bilderna med hjälp av pilar och inte att man skall behöva klicka på bilder som finns under.

Jag löste det på ett annat sätt..

Jag hämtar enbart den bilden som skall visas.. och då kan man inte bläddra mellan bilderna.

Sen så listar jag ut alla bilder ut den tävlingen och när man klickat på en sån bild så blir allt som vanligt igen..

Tack Anders!

Lycka till med resten! :)

mvh

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)