Tjenare!
ni som följt mina senaste trådar här vet att jag jobbar på med fotosida där jag visar en massa bilder i olika kategorier.
Jag gör så att jag sparar alla bilder från i viss kategori (beroende på vad man vill se) i en array och just nu visar jag en bild i taget och så får man bläddra sig framåt med pilar fram och tillbaka.
Nu är det såhär att jag har ett litet problem som jag vet vet hur jag ska lösa.
Till varje bild har jag en liten beskrivning och annan info som jag vill skriva ut samtidigt som bilden visas.
Hur ska jag lösa det?
Jag måste alltså få med bildens ID när jag bläddrar fram och tillbaka bland bilderna..
SQL = "SELECT * FROM pics Where C_ID = "& request.QueryString("ID") & " Order By ID"
set RS = Connect.Execute(SQL)
nummer = -1
myArray=Array()
do until RS.eof
nummer = nummer+1
Redim preserve myArray(nummer)
myArray(nummer) = RS("strFile")
RS.MoveNext
Loop
Skapa arrayen med GetRows i stället, så kommer den ju att innehålla det du efterfrågar (dock blir den tvådimensionell så du får ändra lite på de ställen som använder arrayen).
Eller....
Hämta värdena (texterna) från databasen just för den bild som ska visas, just i det ögonblicket.
Hämta värdena (texterna) från databasen just för den bild som ska visas, just i det ögonblicket.
Det är de jag inte vet hur jag skall göra. För då måste jag skicka med bildens ID för bilden som man vill se efter den första och det förstår jag inte hur jag skall göra.. x(
Går det att på något sätt få ut till exempel IDt från Array(1).
Altså när jag klicka på nästa bild så är det Array(1) som visas, kan jag då "göra om" den och få ut filnamnet eller ett ID eller något så jag kan jämföra i databasen?