webForumDet fria alternativet

Bryta upp textmassa från databas

ASP

1 svar · 291 visningar · startad av annesophie

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg
Frågan#1

Nu har jag verkligen kört fast…

Håller på att bygga en admindel till en allt växande sida.

Tar sonika upp en sida som ska uppdateras med hjälp av ett id och kan där uppdatera rubrik, text...och forhoppningsvis snart länkarna.

Jag vill nämligen kunna länka till andra undersidor på sajten och har därför med hjälp av ett JS-script en liten funktion som med hjälp av två select-boxar tillåter mig att lägga till länkar på en viss sida.
Så långt funkar det bra (inga problem med att lägga till länkar alltså).

Problemet börjar när jag vill uppdatera...

Följande information (value-värdet då) läggs med hjälp av JS-scriptet in i databasen:
<option value=”<a href=content.asp?id=1>Länk1</a><br>”>Länk1</option>

Så när jag vill uppdatera en viss sida så hämtar jag den helt sonika med dess id, och vill nu att del B (se bild) fylls på med de länkar som finns i databasen för just den undersidan.

Problemet är att jag inte riktigt får till det...

Innehållet som jag med scriptet en gång lagt till i en länkcell kan ju se ut som följande:
<a href=content.asp?id=3>Länk3</a><br>
<a href=content.asp?id=4>Länk4</a><br>

Detta för att det ska kunnas skriva ut snabbt på sidan.

Men...

Om jag nu vill ha in detta i min selectbox del B (se bild) för att kunna editera och därför lägger <option></option> kring så kommer innehållet ju inte visas som individuella länkval, vilket dom är, utan som en hel massa och resultatet i selectboxen (B) blir:
Länk3 Länk4

Och i view source syns detta då såklart som:
<option><a href=content.asp?id=3>Länk3</a><br><a href=content.asp?id=4>Länk4</a><br></option>

Om jag nu vill ta bort länk4 tex så går det ju inte för den sitter ju samman med Länk3 i en textklump. :(

OM ni har hängt med så här långt så undrar jag…
Hur katten bryter man upp en massa som den ovan och får den att igen bli:

<option value=”<a href=content.asp?id=3>Länk3</a><br>”>Länk3</option>
<option value=”<a href=content.asp?id=4>Länk4</a><br>”>Länk4</option>

Går det ens att göra så? Är jag helt galen och ologiskt och överkomplicerad (antagligen JA antar jag)?

Hur kan man annats göra det här på ett smart sätt?
Jag har 400 poster i databasen så det måste vara enkelt och överskådligt.

*frustrerad*

/A :-(

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du borde inte lagra flera länkar i samma fält, det är att be om problem. Lagra en länk i en post i en länktabell, som du knyter till sidans ID med joins.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)