webForumDet fria alternativet

Datumpryl.

1 svar · 289 visningar · startad av hallmert

hallmertMedlem sedan dec. 2004182 inlägg

Hejsan! Jag har ett inloggningsscript med följande grejer. På rad 16 för er som läser ser ni en Connect.Execute-grej som ska uppdatera lite info. En bit in på den raden finns "login = now ()".

<%
Session.LCID = 1053
%>
<!-- #include file="adovbs.inc" -->
<%
session.lcid = 1053
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") 
Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db/fanclub.mdb")&";pwd=losen"
strUpdateSQL = "UPDATE members SET status = 'Offline' WHERE datediff('n', datum, now()) > 20"
Connect.Execute strUpdateSQL,,128

strSQL = "SELECT * FROM members WHERE lcase(username) = '" & replace(request.form("username"), "'", "''") & "' AND losen = '" & replace(request.form("losen"), "'", "''") & "'"
Set RecSet = Connect.Execute (strSQL)
If not RecSet.EOF Then
	' Inloggningen lyckade!
	Connect.Execute "UPDATE members SET datum = now(), ip = '"& Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR") & "', login = now (), status = 'Online' WHERE id = " & RecSet("ID")
	Session("login") = "ok"
	strURL = "default.asp?visaSida=fanclub"
Else
	Session("meddelande") = "fel användarnamn eller lösen, prova igen!"
	strURL = "logga_in.asp?fel=uppgifter"
End if

RecSet.Close
Connect.Close
Set RecSet = nothing
Set Connect = nothing
Response.Redirect strURL
%>

Webbsidan ligger på en windows-burk med engelskt operativsystem, vilket gör att jag har session.lcid-koden högst upp för att få svenskt datum. Likt förbaskat får jag 4/14/2006 12:44:09 AM som datum istället för 2006-04-14 12:44:09! VARFÖR? :S

Tack! /P

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du använder ju inte datumet från ASP-koden, utan direkt i SQL-frågan. Då spelar det ingen roll vad du anger för LCID när du sparar.

Men; det är när du visar datumet igen du ska använda LCID och Cdate(). För hur datumet ser ut i databasen spelar ingen större roll, så länge det är lagrat i ett fält av datumtyp.

259 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
132 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)