webForumDet fria alternativet

Expected Identifier

25 svar · 1 233 visningar · startad av Lorelie

LorelieMedlem sedan juni 2005264 inlägg

Får felmeddelande Exptected Identifier på den här raden

"WHERE 	h.hast_id = "& hast_id &"  & _

Den har fungerat förut, men jag har byggt på lite till på den ursprungliga koden, inget konstigt, bara fortsatt en bit till sas, men nu får jag bara fel hela tiden. Vad beror det på?

Raderna innan felraden

" hast huuuue, " & _ "
hast huuuue "

Raderna efter:

"AND h.mamma = hu.hast_id	 " & _
"AND he.pappa = hee.hast_id " & _
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det ser ut som att du har en missmatch när det gäller citattecken. Om vi ser på raden med where, etc, vad gör det tredje citattecknet där? Två citattecken omsluter en sträng. Men ett citattecken kan ju inte omsluta något. Bort med det tredje citattecknet. Dessutom bör du rätta till raden efter så att du verkligen får ett mellanrum mellan hast_id och AND.

UlfT skrev:

Det ser ut som att du har en missmatch när det gäller citattecken. Om vi ser på raden med where, etc, vad gör det tredje citattecknet där? Två citattecken omsluter en sträng. Men ett citattecken kan ju inte omsluta något. Bort med det tredje citattecknet. Dessutom bör du rätta till raden efter så att du verkligen får ett mellanrum mellan hast_id och AND.

Det är 4 ", det föll visst bort ett

"WHERE 		h.hast_id = "& hast_id &"	" & _

Så ser det ut

"			hast huuuue, 								" & _
			"			hast huuuue, 								" & _
			"			hast huuuue 								" 
			"WHERE 		h.hast_id = "& hast_id &"					" & _
			"AND		h.mamma = hu.hast_id						" & _
			"AND		he.pappa = hee.hast_id							" & _
			"AND		he.mamma = heu.hast_id							" & _

Det är mellanslag mellan And och hast_id, men jag plockade bort allt extra utrymme för att göra det mer överskådligt att visa här

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Alltå jag måste bara fråga varför du har massa radbrytningar och tabbar i din SQL?!

Troxy skrev:

Alltå jag måste bara fråga varför du har massa radbrytningar och tabbar i din SQL?!

Inte jag som har... det var så från början. Antar att det är så för att få det lättöverskådligt

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Varför har du tre rader med "hast huuuue"? Kan du inte ta bort två? Titta på hur raderna i din SQL-kod avslutas. Den ena av hast huuuue-raderna avslutas inte på samma sätt som de andra.

Och snälla, rensa lite i koden så vi kan läsa den överhuvudtaget. Koden ser rent bedrövlig ut här i forumet.

mvh

@nders skrev:

Varför har du tre rader med "hast huuuue"? Kan du inte ta bort två? Titta på hur raderna i din SQL-kod avslutas. Den ena av hast huuuue-raderna avslutas inte på samma sätt som de andra.

Och snälla, rensa lite i koden så vi kan läsa den överhuvudtaget. Koden ser rent bedrövlig ut här i forumet.
mvh

Miss av mig, har ändå suttit och kollat alla e och u fram och tillbaka i snart ett dygn x(
Har ändrat den ena till huuuuu och tagit bort den andra och behållt den tredje. Men det är fortfarande samma felmeddelande.
Har lagt dit , som var borta på sista raden också, och även på ett annat ställe, men felmeddelandet är samma ändå.

Här kommer SQL-satsen, men den är så lång så jag har lagt den i en txt-fil, blir lättare att se där tror jag.
http://www.aramennoc.se/databas/hast.txt

Det funderade så länge det bara var 4 led i stamtavlan (dvs eeee tom uuuu) men sen när jag la till 5:e ledet (eeeee - uuuuu) så fungerade det inte längre.
Jag har tittat och tittat och inte hittat någon orsak till fel, har gjort precis likadant som det var innan.

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Lorelie skrev:

Här kommer SQL-satsen, men den är så lång så jag har lagt den i en txt-fil, blir lättare att se där tror jag.
http://www.aramennoc.se/databas/hast.txt

Det var en lång sats! Vad är det tänkt att den ska ge svar på? Varför så många alias för samma tabell? Allt det där tycks ju vara enbart för en enda tabell.

UlfT skrev:

Det var en lång sats! Vad är det tänkt att den ska ge svar på? Varför så många alias för samma tabell? Allt det där tycks ju vara enbart för en enda tabell.

Det är för att skriva ut 5 led härstamning på en häst...
Ska se ut ungefär såhär: http://www.aramennoc.se/hingst/rc1.html

Kan man göra samma sak på något annat sätt?

Om du tittar ordentligt så ser du att du saknar & _ sist på en av raderna där du bygger upp SQL-frågan. Gissningsvis den precis ovanför raden som felmeddelandet pekar på.

Edit: du har också i SQL-frågan ett kommatecken före WHERE, det ska inte vara där.

Det känns lite som att du får dra igenom några tutorials i ASP och SQL, och lära dig ordentligt.

http://www.w3schools.com/asp/default.asp
http://www.w3schools.com/sql/default.asp

@nders skrev:

Om du tittar ordentligt så ser du att du saknar & _ sist på en av raderna där du bygger upp SQL-frågan. Gissningsvis den precis ovanför raden som felmeddelandet pekar på.

Edit: du har också i SQL-frågan ett kommatecken före WHERE, det ska inte vara där.

Det forstätter var fel hur jag än ändrar och grejar :S

Felet:

Error Type:
Sun ONE ASP VBScript compilation (0x800A0401)
Syntax error, unexpected "identifier", expecting end of statement
/databas/hast.asp, line 225, column 9

Rad 224, 225, 226

"	hast huuuuu	" & _
WHERE 	h.hast_id = "& hast_id &"					
"AND		h.mamma = hu.hast_id   " & _

Kanske ska visa hur det är tänkt att det ska se ut också...

Såhär ser sidan ut med 4 led stamtavla
http://www.aramennoc.se/databas/2/hast.asp?hast_id=3

Jag vill ha 5 led, så jag har byggt på koden, bara gjort precis likadant som innan, men det blir bara felmeddelande hela tiden.

Då tar vi lite repetition innan jag lämnar.

@nders skrev:

Om du tittar ordentligt så ser du att du saknar & _ sist på en av raderna där du bygger upp SQL-frågan.

Titta på WHERE-raden.

@nders skrev:

Då tar vi lite repetition innan jag lämnar.

@nders skrev:

Om du tittar ordentligt så ser du att du saknar & _ sist på en av raderna där du bygger upp SQL-frågan.

Titta på WHERE-raden.

Du får ursäkta mig om jag är trög eller så, men jag har ändrat och grejjat på alla rader däromkring och får bara felmeddelande hela tiden. De varierar inte mer än att kollumnnumret ändras.

Det som jag tycker är mest konstigt är att 4 led fungerar som det ska, och att jag sen bara fortsatt och gjort precis likadant för att få 5 led, och då fungerar det överhuvudtaget... Det SER ju likadant ut!

Hur ser det alltså ut nu runt raden där felmeddelandet pekar?

@nders skrev:

Hur ser det alltså ut nu runt raden där felmeddelandet pekar?

Rad 219 - 230

"	hast huueue, 	" & _
"	hast huueuu, 	" & _
"	hast huuuee, 	" & _
"	hast huuueu, 	" & _
"	hast huuuue, 	" & _
"	hast huuuuu 	" & _
"WHERE 		
             h.hast_id = "& hast_id &" 	" & _
"AND	h.pappa = he.hast_id	" & _
"AND	he.pappa = hee.hast_id	" & _
"AND	he.mamma = heu.hast_id	" & _
"AND	hu.pappa = hue.hast_id	" & _
"AND	hu.mamma = huu.hast_id	" & _

När det ser ut såhär är felmeddelandet

Error Type:
ADODB.Recordset.1 (0x80004005)
SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'heeeee.namn AS eeeee, heeeee.hast_id AS eeeee_id
/databas/hast.asp, line 290

Fick det på en tidigare version av ombyggnaden, och det var inget fel på rad "290" då, utan felet satt i ett _ någonstans...

290 är rs.Open:

rs.Open SQL, MinCon

Session("hast_namn")=rs("namn")
utl = rs("utlatande")
ovr = rs("ovrigt")
%>

Ok, nu är det iaf ett SQL-fel. Då får du skriva ut den färdiga SQL-frågan och titta runt 'heeeee.namn AS eeeee, heeeee.hast_id AS eeeee_id och se om något saknas, exempelvis kommatecken eller dylikt.

@nders skrev:

Ok, nu är det iaf ett SQL-fel. Då får du skriva ut den färdiga SQL-frågan och titta runt 'heeeee.namn AS eeeee, heeeee.hast_id AS eeeee_id och se om något saknas, exempelvis kommatecken eller dylikt.

Upptäckte att jag missat att lägga till 16 rader =S
La dit dem och hade radbrytningar här och där för att se lättare.
Fick felmeddelande om radbrytningarna, tog bort dem, och fick samma meddelande som förut

Error Type:
ADODB.Recordset.1 (0x80004005)
SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'heeeee.namn AS eeeee, heeeee.hast_id AS eeeee_id
/databas/hast.asp, line 306

Ska titta ännu lite nogrannare och se om jag missat något

Edit:
Har tittat och tittat och hittat en rad som saknades, men det är fortfarande samma felmeddelande

@nders skrev:

Som tidigare skrivits:

Response.write SQL
Response.End

, istället för / ovanför exekvering.

@nders skrev:

@nders skrev:

Som tidigare skrivits:

Response.write SQL
Response.End

, istället för / ovanför exekvering.

Efter mycket tittande av både mig och en kompis fick vi bort alla felen (hon hittade ett, sen ett till, och sen var det som trattkantareller ungefär...)
Men nu ser det ut såhär: http://www.aramennoc.se/databas/hast.asp?hast_id=35

Nu är det bara "u" på sista raden som jag inte riktigt vet hur det har hamnat där =S

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)