webForumDet fria alternativet

Nykel generator

4 svar · 495 visningar · startad av Meng

MengMedlem sedan feb. 2003549 inlägg

Hej jag har lärt nåt i skolan som jag inte minns vad det heter och visst inte har lärt för jag minns inte hur man gör men jag vet att det går att göra :stud

Man skal kunna köra en nykel utifrån ett värde. Alltså göra en form av konvertor, t ex. 14 = xcxe332s och xcxe332s = 14

Nån som kan visa hur man gör och kanske minns vad det heter?

Det är alltså en ASP lösning jag söker där ett tal blir konverterat till nåt mystiskt värde som senare kan bakåt registreras (Det senare är inte ett måste).

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag gjorde nåt engång som tog ascii-koden från varje tecken och lade ihop det och behandlade lite matematiskt till lämplig siffra :)

Det kan jag ju prova, återkommer med kod.

M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg

Antingen krypterar du värdet.
Då behöver du en "nyckel" - en algoritm för hur du ska komma fram till den mystiska koden. Har du nyckeln kan du från koden få fram talet.

Eller så hashar du värdet. Då gör du om talet till en kod som verkar helt slumpvis. Har man en bra hashfunktion kan man då inte gå baklänges och ta reda på vilket ursprungstalet var. Fast man kan ju alltid prova att hasha alla möjliga tal och se om man får samma hashvärde.

Vad är det egentligen du vill göra?

Hash låter bra, men tillåter det att när man tar hash värdet och kör det tillbaka genom hashfunktionen att man du får ursprungs talet?

Ifall detta är fallet så är det det jag vill använda, hur gör jag detta?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)