webForumDet fria alternativet

Hur vet man vad man ska skriva?

ASP

5 svar · 485 visningar · startad av Lorelie

Medlem sedan juni 2005264 inlägg
Frågan#1

Försöker anropa databasen. Har fått en sida av en kompis som jag bara kopierat och ändrat så den passar mig, men hur vet jag vad jag ska skriva?
Såhär långt har jag kommit

MinCon.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;PORT=3306;
DATABASE=aramennoc_se;
USER=aramennoc_se;
PASSWORD=xxxxxxxxxxxx;
OPTION=131072;"

aramennoc_se är min domän och databas, det har jag ändrat som synes, men resten då? Hur vet jag vad det ska stå där?

Felmeddelandet ser ut

Technical Information (for support personnel)

Error Type:
ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: S Native Error Code: 1045 [TCX][MyODBC]Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: YES)
/databas/hast.asp, line 18

Ska kanske formulera om frågan, var hittar jag vad det ska stå?
Hittar inget på b-ones hemsida, där sidan ligger.

Medlem sedan jan. 2005296 inlägg

Lorelie skrev:

Försöker anropa databasen. Har fått en sida av en kompis som jag bara kopierat och ändrat så den passar mig, men hur vet jag vad jag ska skriva?
Såhär långt har jag kommit

MinCon.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=localhost;PORT=3306;
DATABASE=aramennoc_se;
USER=aramennoc_se;
PASSWORD=xxxxxxxxxxxx;
OPTION=131072;"

aramennoc_se är min domän och databas, det har jag ändrat som synes, men resten då? Hur vet jag vad det ska stå där?

Felmeddelandet ser ut

1. SERVER=localhost (localhost ska bytas ut till den sökvägen databasen ligger på)

2. vad står på rad 18 i hest.asp?

3. varför ligger asp filerna i en mapp som heter databas? :)
För att förenkla och strukturera brukar man lägga databasen i en mapp som heter databas eller db och alla asp filer och övrigt i en mapp som heter www eller website eller liknande.

4. Brukar vara svårt att ta en kopia på en hemsida och försöka anpassa den, nästan lättare att läsa lite och lära sig, börja om från grunden och "härma" av den sidan du har kopierat om du nu vill få till en likandan...

Det löste sig =) Men tack för att du tog dig tid att svara.

Den ligger i en mapp som heter databas för att den skulle heta något... det är asp-filerna som ligger där, databasen (mysql) loggar jag in på en sida på nätet och fyller i och sparar.

Min sida kommer i stort sett se likadan ut som den jag fått kopiera, bara lite mindre ändringar som ska göras, tror det kommer gå bra =)

Medlem sedan jan. 2005296 inlägg

Lorelie skrev:

Det löste sig =) Men tack för att du tog dig tid att svara.

Den ligger i en mapp som heter databas för att den skulle heta något... det är asp-filerna som ligger där, databasen (mysql) loggar jag in på en sida på nätet och fyller i och sparar.

Min sida kommer i stort sett se likadan ut som den jag fått kopiera, bara lite mindre ändringar som ska göras, tror det kommer gå bra =)

Okej.. Det va bra att det löste sig, lycka till, hoppas det blir bra :)

Dashi skrev:

Okej.. Det va bra att det löste sig, lycka till, hoppas det blir bra :)

Fast nu är det nya problem *sucka*
Se min andra tråd "Felmeddelande"

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)