webForumDet fria alternativet

Dokumenthantering

4 svar · 416 visningar · startad av jockooono

jockooonoMedlem sedan mars 200561 inlägg

Jag håller på och bygger ett dokumenthanteringssystem i asp. Tanken är att ett företags kunder ska kunna logga in och komma åt olika dokument som en administratör laddat upp och markerat att just den kunden ska ha tillgång till.

1. Jag undrar hur jag ska skydda så att en kund inte kommer åt en annan kunds dokument t.ex. om ett dokument heter avtal1.pdf så finns det inget som hindrar att man knappar in avtal2.pdf och då får tillgång till en annan kunds dokument. En del dokument kan dock vara gemensamma för flera kunder.

2. Vid uppladdning av dokumenten behöver jag en funktion som ser efter om det filnamnet dokumentet har redan finns och i så fall lägger till en 1:a efter filnamnet och då kolla om även det filnamnet redan finns och då lägger till en 2:a osv. T.ex. man laddar upp en fil med namnet fil1.pdf om det redan finns en fil med detta namnet så ska den döpas om till fil2.pdf om detta filnamn också redan finns så ska den döpas om till fil3.pdf... Hur kan en sådan funktion se ut?

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

En variant är att lägga dina dokument i ett binary fält i databasen och döpa dem efter posten unika id. Sedan så får du skapa någon form av Gruppbaserad access till din databas. Där personer och grupper kan ha access till de olika dokumenten.
Grupper/Personer/Accesser

jockooonoMedlem sedan mars 200561 inlägg

Vet inte om det kommer funka då det handlar om en hel del dokument och en del är väldigt stor, så databasen skulle ganska snabbt bli gigantisk.

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

låt kunderna hämta dokumenten via ett skript som du skickar in ett ID till och i databasen kollar du upp det egentliga filnamnet plus att du kontrollerar rättigheterna för den kunden.

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

En variant är att ge dokumenten ett nytt namn så fort det laddas upp och göra som The Hulk skriver.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)