nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg Hej!
Jag har världens problem just nu.
Vi har gjort en hemsida till ett internetcafé i Stockholm som nu vill lägga till ett nyhetsbrev till deras dryga 7000 medlemmar.
Jag har ju gjort utskick tidigare av nyhetsbrev, då bara till 1500 medlemmar, samt på ett webbhotell.
Nu ligger sidan på en "serverdator" hos dem, och jag har aldrig konfigurerat en SMTP-server, men jag tror jag är på rätt spår.
Komponenten jag valt att använda mig om denna gång är "aspSmartMail", men jag vet inte ens om den är tillräckligt kraftfull för att skicka ut så många mail. Jag har funderat på att dela upp den i mindre omgångar, så den skickar ca: 500-1000 åt gången, men det är ett senare problem.
VAD ska jag använda för utgående server här:
mySmartMail.Server = "smtp.bredband.net"
Har provat med namnet på servern, ip-adressen och "localhost", men får det inte att fungera.
Kan det bero på att bredbandsbolaget har nån "spärr" eller nåt på port 25 för utgående e-post, eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh,
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg Kom igen, någon borde har mer erfarenhet än mig gällande detta?
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg @nders? emission? LarsG? aleborg?
nån? :)
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Men om du har en lokal SMTP-server så kan du använda 127.0.0.1 eller localhost. Men då måste du ha en mailserver installerad. Det räcker inte bara att ha mailkomponenten.
bredband.net skrev:
Kan jag ha en egen e-postserver? »
Ja, det kan du, men du måste ha smtp.bredband.net som utgående e-postserver eftersom vi har blockerat port 25 i vårt nät för att hindra spridningen av spam.
nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg
Travoni skrev:
Men om du har en lokal SMTP-server så kan du använda 127.0.0.1 eller localhost. Men då måste du ha en mailserver installerad. Det räcker inte bara att ha mailkomponenten.
Jag har installerat den mailserver som ligger i windows 2003, duger den?
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Visst det borde den göra.
Så skall du väl bara sätta de rätta rättigheterna på den.
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Men alltså om han ska skicka e-mail så behöver han väl inte installera en e-mail-server?