webForumDet fria alternativet

lite problem med querystrings

10 svar · 332 visningar · startad av WebbisNet

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 182 inlägg

Ska börja med olika rum i klottret och om jag skriver ?room=privat så ser jag privat i rutan på denna rad
<input type="text" value="<%=request.querystring("room")%>" name="txtRoom" class="textbox" disabled>

När jag skickar in datan så har jag
varKlotterRoom = FriendlySQL(Request.Form ("txtRoom"))

Lägger in datan med '"& varKlotterRoom &"' i rätt kolumn i db och skickar vidare med response.redirect "/misc/klotter/klottra.asp?room="& varKlotterRoom

Problemet är bara att när jag är i rum privat och skickar vidare så kommer jag inte tillbaka dit utan till allmänna rummet , dvs room=

Nån som vet hur detta kan lösas??

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Spar rummet i en session/kaka kanske. Så har du den där till du kommer till ett annat rum. I stället för att bolla formulärfält och querystrings fram och tillbaka.

Men det ska ju räcka med att köra request.form så har jag ju med värdet i hela ledet, men varför har jag inte det nu??

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 058 inlägg

Ok, men innehåller "varKlotterRoom" något då?
Skriv ut innan du gör redirecten.
('kommentera bort redirecten)
Annars så kommer du inte hinna se vad där står.

Vilken metod använder du i formuläret?

disabled trodde jag bara var för att inte kunna skriva i rutan men den gjorde visst mer än så, där var felet

Nu ett annat fel, när jag skapar ett nytt rum som inte finns i databasen så får jag detta fel
error '80020009'

/misc/klotter/klottra.asp, line 18

line 18 är fetmarkerad

[b]if showAll("vip") = 1 then[/b]

function maketext(byVal inpt)
Dim inp:inp=inpt
inp = Replace(inp,"<konst>","<table width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-image:url(/images/bg/art.gif); background-repeat:repeat; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold; color:#000000;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</konst>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<blommor>","<table width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-image:url(/images/bg/flowers.gif); background-repeat:repeat; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</blommor>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<sport>","<table width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-image:url(/images/bg/sport.gif); background-repeat:repeat; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</sport>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<stop>","<table width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-image:url(/images/stop.gif); background-repeat:no-repeat; background-position:right; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</stop>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<stefan>","<table width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-image:url(/images/moose1.png); background-repeat:repeat; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</stefan>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<ior>","<table width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-image:url(/images/ior_small.gif); background-repeat:repeat;  background-position:right; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</ior>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<rosa>","<table cellpadding=""0"" cellspacing=""0"" width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-color:pink; background-repeat:repeat;  background-position:right; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</rosa>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<guld>","<table cellpadding=""0"" cellspacing=""0"" width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""background-color:gold; background-repeat:repeat;  background-position:right; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</guld>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<rod>","<table cellpadding=""0"" cellspacing=""0"" width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""color:#DDDDDD; background-color:red; background-repeat:repeat;  background-position:right; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</rod>","</td></tr></table>",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"<bla>","<table cellpadding=""0"" cellspacing=""0"" width=""600"" height=""80""><tr><td valign=""top"" style=""color:#DDDDDD; background-color:blue; background-repeat:repeat;  background-position:right; margin-left:0px; margin-top:0px; font:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:12px; font-weight:bold;"">",1,-1,1)
inp = Replace(inp,"</bla>","</td></tr></table>",1,-1,1)
maketext = inp
end function

end if
doggelitoMedlem sedan juni 20003 100 inlägg

du kan använda "readonly" istället för "disabled" för att skrivskydda ett textfält. :)

vad är showAll("vip") för något?

TravoniMedlem sedan okt. 20041 538 inlägg

Testa detta showAll("vip") = "1" eller cLng("0" & showAll("vip")) = 1
Antagligen så försöker du jämföra olika datatyper.

showAll är mitt rs och vip är min kolumn, funkar helt utmärkt.....förutom när ett nytt rum ska skapas

och datatyp på vip?

int

har vip alltid ett värde eller kan vip också vara null?
du fick ingen mer info vid felet än: error '80020009'?
du kanske kan visa koden för selectsatsen också så man ser lite tydligare vad som händer. :)

Genererad på 392 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb