Har en gästbok som det har kommit en del dumma inlägg i. Har loggat IP-numret de gångerna som det har hänt, men vad gör jag sen? Eftersom IP-numret skiftar (förmodligen för att personen sitter på modem eller ADSL?) så kan jag ju inte spärra det? Eller?
Kan man anmäla det till hans internetleverantör? Även fast det han skrivit i gästboken inte är olagligt utan mest irriterande och störande?
Tyvärr inte mycket man kan göra, visst man kan anmäla till hans/hons ISP men jag tror inte dom kommer att göra någonting om det inte är något olagligt.
Jag har en gästbook som det kommit en del spam i, inlägg med länkar till diverse obskyra sajter, så jag har nu ett filter som inte tillåter inlägg med länkar i vilket har minskat den typen av inlägg betydligt.
Om du är säker på att det är en riktigt människa som skrivit inlägget så är väl en spärr en utväg, fast det är säkert en modemanvändare om IP-numret skiftar.
Överväg ett e-mail till ISPn och se vad dom anser om saken.
Om det inte är en "riktigt människa" så är det en av dom klassiska spamrobotorna som nu börjat springa runt på sajter världen över och fyller i alla formulär dom kan hitta. Där skiftar ip-adresserna ständigt så en IP-spärr där är onödig. Däremot finns det några sätt att undvika skräpinläggen, sök på "spam i gästboken" eller liknande här på wF så får du upp en del bra tips.
Det är en riktig människa som håller på.. inget som går att hindra med något filter eller liknande. Irriterande bara... särskilt eftersom att IP adressen ändras..
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2