webForumDet fria alternativet

Timer och ingen laddningstid efter byte av databas?

1 svar · 252 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Tjo!

Dum fråga kanske.. Men upptäckte precis en konstig sak när jag bytte databas till en MySQL från Access.

Använder följande kod för att visa hur lång tid sidan tog att ladda sidan. Och på sidan har jag anslutningar till två access-databaser. Då låg laddningstiden på ca: 0.162500 sekunder att ladda sidan. Men när jag nu bytte databastyp för nyheterna till en Mysql så åkte laddningstiden ned till 0.062500 sekunder och när jag sedan även flyttade över omröstningen till en mysql-databas så ligger laddningstiden på 0.00000 sekunder.

Är det ett programfel eller är skillnaden verkligen såååååå markant mellan Access och MySQL i kombination med ASP? Att det inte tag någon tid alls att hämta info från en mysql-databas... Att jag inte bytte databastyp tidigare!

Hoppas att någon förstod något nu :D

<%iStart = Timer %>
....
Innehåll...
..........
<div align="left"><p><%Response.Write "Det tog " & FormatNumber(Timer - iStart, 6, True) & " sekunder att ladda sidan."%></p></div>
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag skulle inte lita på Timer allt för mycket då det är en inexakt metod för att mäta korta intervall, men däremot gissar jag på att du helt klart fått en prestandaförbättring efter att du bytt till MySQL.

255 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)