MaisterMedlem sedan juli 200165 inlägg Jag använder för tillfället en Access databas, där jag drar ut info med SELECT... Har dock hört att Access inte klarar av någon stor belastning. Så jag undrar om det finns något annat alternativ jag skulle kunna använda tillsammans med asp? Vill åtminstone ha något som klarar 50-100 samtidiga användare. Kanske jag hört fel, men det är tydligen för mycket för Access. Rätta mig om jag har fel. MsSQL är inget alternativ då det är för dyrt, och jag har inte tillgång till servern (webbhotell).
Besökarna kommer inte kunna påverka visningen av datan, hur många som ska visas eller sökning osv, så jag undrar om ett alternativ är att jag låter skapa statiska sidor av datan 1 gång per dag. Genom att kolla om datumet när någon besöker sidan. Eller att köra ett script från min dator.
Är detta en bra eller dålig idé?
Alla förslag är välkomna.
HermanMedlem sedan maj 2001431 inlägg 50-100 riktiga samtida användare är masssor. Det är inte många sajter som har så mkt. Jag tvivlar på att du kommer ha så många besökare om det gäller ett webbhotell och pengar är en faktor. Är ASP/Access lösningen rätt konstruerad ska det inte vara några problem.
Söker du mer prestande kan du även cacha data i Application objektet och på disk.
------------------
En eller annan godbit från pannan
MaisterMedlem sedan juli 200165 inlägg Kanske formulerade jag mig lite fel. När jag sa 50-100 användare, så menade jag på hemsidan. Dock vet jag inte hur många av dessa som kör mot databasen samtidigt. Och jag menade att jag har min hemsida på ett webbhotell, och inte kör ett.
Tack för tipset iaf. Får kolla upp det.
[Redigerat av Maister den 13 feb 2002]
PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg En liten kommentar som rör ämnet.
Jag har i dagsläget runt 3000 besökare varje dag på min hemsida, hela sidan styrs av 4st Access-databaser, visst att det går segt ibland men det fungerar fortfarande hyggligt och ingen databas har crashat ännu - peppar peppar ;)
------------------
//Palle
www.palleman.nu™
Då skadar det ju aldrig heller att optimera databaserna nu som då va? ;)
------------------
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.
T-bird 1200; GeForce 256 32MB; WinNT4/XP; 512MB RAM; Dialup
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Ovan nämndes Application. Du kan även lagra data i sessions med GetRows kanske?
Även på fullt dynamiska webbplatser kanske det räcker med att läsa in poster vid ett tillfälle. Tillexempel en dynamisk meny som i sig är statisk under besökarens vistelse på sajten. Kanske man kan läsa in nyheter bara en gång.
Det beror givetvis bland annat på vilken typ av sajt det rör sig om och en miljon andra faktorer.
Med lite förfinade metoder kan man komma rätt långt.
MaisterMedlem sedan juli 200165 inlägg Då kanske man klarar sig med Access, bara man optimerar koden. :)
Tack för kommentarerna allihop.
RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg OM du verkligen Skulle ha 50-100 samtida besökare så kan kommer inte alla att klicka på länkar samtidigt och hämta info... Jag tror att det max kommer vara 5-10 som hämtar info samtidgt och då klarar nog en acces det fint...
------------------
Just nu: 0 guld