Denna kod använder jag för att välja vilken tabell jag skall hämta information ifrån.
<%strArea = Request.Querystring("area")
If strArea = "vision" OR strArea = "personal" OR strArea = "utbildning" OR strArea= "material" OR strArea= "kundkommunikation" OR strArea= "mat" OR strArea= "deli" OR strArea= "servering" OR strArea= "service" OR strArea= "bemanning" OR strArea= "logistik" OR strArea= "aktiviteter" OR strArea= "linxannat" OR strArea= "bilaga" Then
Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
visa = "SELECT * FROM " & strArea & " ORDER BY ordning"
End If
Rs.Open visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic
%>
Men jag vill inte ha en massa tabeller utan istället ha allt i samma tabell.
Kan jag på nåt sätt göra så att om man text väljer visa.asp?area=vision
Så visar den enbart dom i tabellen där det står "vision" i omrodes kollumnen?
Förstår inte vad du menade riktigt men om du har allt i samma tabell kan du skapa ett sorteringsfält där du lägger in det ordet vilket posten tillhör...
If strArea = "vision" OR strArea = "personal" OR strArea = "utbildning" OR strArea= "material" OR strArea= "kundkommunikation" OR strArea= "mat" OR strArea= "deli" OR strArea= "servering" OR strArea= "service" OR strArea= "bemanning" OR strArea= "logistik" OR strArea= "aktiviteter" OR strArea= "linxannat" OR strArea= "bilaga" Then
visa = "SELECT * FROM din_tabell Where sort = " & strArea & " ORDER BY ordning"
End If
%>
Du lägger alltså in ett värde i fältet sort som tex utbildning och sedan hämtar du bara alla med det ordet i fältet...
Jag har alltså en kollumn som heter "omrode" där har jag skrivit in vilket omrode posten tillhör.
TEx Vision, Servering etc.
Sen om jag tar visa.asp?area=vision så ska den enbart ta dom posterna som har vision i omrode's kollumnen.
Hoppas du förstår bättre nu.
Borde väl bli nåt i stil med
visa = "SELECT omrode FROM din_tabell Where sort = " & strArea & " ORDER BY ordning"
Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.
visa.asp, line 235
<!--#include file="adovbs.inc"-->
<%
set Connect=server.createobject("ADODB.Connection")
Connect.open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="&server.mappath("../dbs/linxkonceptsok.mdb")
%>
<span class="lenk">
visa = "SELECT omrode FROM konceptbeskrivning Where sort = '" & strArea & "' ORDER BY ordning"
End If
[b]Rs.Open visa, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic [/b]
%>
<%Do Until RS.EOF or i = 1%>
Nej det beror inte på det.
Har kortat ned koden och databasen för att se ifall det kunde vara felet.
<!--#include file="adovbs.inc"-->
<%
set Connect=server.createobject("ADODB.Connection")
Connect.open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ="&server.mappath("../dbs/linxkonceptsok.mdb")
%>
<span class="lenk">
If strArea = "vision" OR strArea = "personal" Then
visa = "SELECT omrode FROM konceptbeskrivning Where sort = '" & strArea & "' ORDER BY ordning"
End If
%>
<%Do Until RS.EOF or i = 1%>
vision och personal är dom ända som finns. Men fortf samma fel.
Ja kom på att ja måste hämta in identety också.
hur gör jag det?
visa = "SELECT omrode FROM konceptbeskrivning Where sort = '" & strArea & "' ORDER BY ordning Where identety=" & Cint(request("identety"))
Får detta error
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression 'ordning Where identety=73'.
visa1.asp, line 60