webForumDet fria alternativet

Går inte att öppna en connection

ASP

6 svar · 145 visningar · startad av sushi

Medlem sedan apr. 200110 inlägg
Frågan#1

Jag får detta meddelande när jag försöker öppna en connection. Allting fungerade utmärkt tills jag stängde av datorn igår...

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The Microsoft Jet database engine cannot open the file '(unknown)'. It is already opened exclusively by another user, or you need permission to view its data.
/hd_webb/db_open2.asp, line 3

Koden för att öppna connectionen ser ut så här:

<%
Set conn = server.createobject("ADODB.Connection")
conn.open "helpdesk_dsn"
%>

Medlem sedan mars 2001196 inlägg

Vad är det för DSN du skapat? System eller användarDSN. Har du loggat in med samma användarnamn som när du skapade DSN. Kolla även så att inte Access-db'n har ett lösenord som krävs. I så fall måste du justera det i DSN.

Jag använder en system-dsn. Har däremot inte haft något lösenord alls... *förbryllad*

alltså - jag har inget lösenord på databasen...

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej, kör du lokalt kan du inte både ha filen öppen i access och connecta den med ASP samtidigt.

mvh Jörgen :)

------------------
webForum har stängt 15-17/2 för uppgradering.

Har tyvärr testat det också... Fick samma felmeddelande tidigare och fick då det tipset. Har alltid db-fönstren (och oftast hela access) nerstängt.

Har tyvärr testat det också... Fick samma felmeddelande tidigare och fick då det tipset. Har alltid db-fönstren (och oftast hela access) nerstängt.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)