webForumDet fria alternativet

Databasstruktur

4 svar · 155 visningar · startad av Rinaldo

RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jag skulle behöva hjälp med att strukturera en databas till en sida som kommer vara ganska avancerad.

jag ska alltså koda sidan och jag har i stort sett bara en mall(bild) och alla avdelningar.

På sidan ska massor med funktioner in och bilder ska kunna laddas upp och kopplas till texter osv... Någon som har tid bara för att snabbt ge några förslag...?

------------------
It's a scoobie oobie doobie scoobie doobie melody - Im a Scatman

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Jag håller själv på med något liknande och kan säga så mycket som så att planering är A och O.
Märker mest hela tiden funktioner och dylikt som jag vil lägga till och som också påverkar mina tabeller och då även mina arrays vilket resulterar i bra mycket extraarbete.

För att följa med i denna tråd undrar jag också hur man gör i stort för att i förta hand administrera och hantera webbplatser/sidor som är så att säga databasuppbyggda.

------------------
/solbulle
Hemmabio | Spelautomater | The Who | The Who II

RinaldoMedlem sedan mars 20014 214 inlägg

Administration... OM du har en stor webbplats med mycket tabeller som du inte orkar skapa specifika admin system till kan du alltid använda scriptet under wf-script...

------------------
It's a scoobie oobie doobie scoobie doobie melody - Im a Scatman

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Kan väl egentligen enbart säga samma sak. Planering är A och O.

Och angående att lägga till nya funktioner: Behövs de verkligen?

Struktur är också väldigt viktigt. Strukturera upp sajten mycket noggrant på papper och skapa classer etc. som kan återanvändas så mycket som möjligt (include-filer).

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Rinaldo: Det tackar jag för. Fast ofta "måste" man ju göra ett eget gränsnitt/system eftersom all data inte ska vara redigerbar samt att det onekligen kan vara svårt att se sammanhanget mellan tabellerna i ett system liknande det du hänvisar till.
(För den som "använder" sidan/systemet, dock för en annan under utvecklingen är det ju kanon.)

------------------
/solbulle
Hemmabio | Spelautomater | The Who | The Who II

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)