KnutÅkeMedlem sedan feb. 20024 inlägg Jag har två dropdowns, där den andras innehåll beror på val gjort i den första.
Nu är min fråga: Kan man fånga värdet i dropdown 1 för att använda till att göra en sökning i bef. recordset, för visning i dropdown 2, utan att ladda om sidan?
Jag har testat med att med JS göra en funktion som sätter en variabel som jag kan visa i en inmatninsgruta men jag kommer inte åt variabeln för använda t.ex i en if-sats.
MzMedlem sedan aug. 2001139 inlägg Nej det går inte tyvärr.
ASP hanteras av servern innan det når klienten så sidan måste hämtas om för att detta skall fungera.
------------------
~ Mz ~
HarbackMedlem sedan juni 2001206 inlägg Men det måste ju gå att hämta all info från en databas och slänga in viss information i dropdown 1. Sedan kör man javascript för att utan att ladda om ändra informationen i dropdown 2 eller?
Är det någon som vet hur detta går till väga i kodväg?
------------------
mvh
Harback
HiFiguiden.nu
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Sedan kör man javascript för att utan att ladda om ändra informationen i dropdown 2 eller?
Hur hade du tänkt dig det? Du måste ju träffa en ASP-sida för att hämta informationen, det kan du ju knappast göra med clientside script.. :q
------------------
Jag gillar chokladblå himmel.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Skulle man inte på något sätt kunna lägga datan i en javascriptsarray och sen hämta från den "dynamiskt"?
Beror väl iofs på hur mycket data det handlar om.
------------------
/solbulle
Hemmabio | Spelautomater | The Who | The Who II
HarbackMedlem sedan juni 2001206 inlägg Jag tänkte som sulbulle att man kunde lägga infon i en array men problemet är väl att kunna sortera ut infon sen så att rätt info kommmer vid ett visst val i dropdown 1?
------------------
mvh
Harback
HiFiguiden.nu
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Hur ser datan ut? Vad är "sökkriteriet"?
Är det många poster?
------------------
/solbulle
Hemmabio | Spelautomater | The Who | The Who II
HarbackMedlem sedan juni 2001206 inlägg Egentligen skulle jag ha 3 st "select boxar" (såna med rullist) istället för dropdowns. Där man vid första väljer förstärkare, högtalare etc. och vid andra märket och vid tredje modellen men det är lättare sagt än gjort :|
Har du något tips på hur man kan göra?
------------------
mvh
Harback
HiFiguiden.nu
citteMedlem sedan dec. 200115 inlägg Hallå, jag vill också vara med!
I mitt fall har jag en dropdown#1 som innehåller 8 valmöjligheter, dropdown#2 innehåller max 8 valmöjligheter.
Både innehållet i #1 och #2 kommer från samma tabell. Jag gör först min selektering för att fylla #1, därefter har jag förberett mitt arbete med #2 genom att välja allt i min tabell (som är av storleken 35 rad x 7 kolumner och inga fält med jättemycket data).
Mitt problem har ju varit att få med mig valet från #1 till att selektera, mha en if-sats, vad jag har som underlag till #2 och detta utan att ladda om sidan.
Nu har jag två frågor:
-Kan nån utifrån vad jag berättat om mina dropdowns och tabellen säga om omladdningen av sidan är kritisk ur prestandasynpunkt (om man t.ex kör med modem)?
-Är det nån som har gjort det som nämns ovan, alltså använda sig av JS och nån sorts array etc?