webForumDet fria alternativet

Varför använda fld, tbl och myConn

ASP

11 svar · 333 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

En sak jag undrar över. Många tycks använda ordet "my" i sina objektnamn. Varför? Det är ju knappst någon annans objekt... ;)

Exempel:
myConnection, myObjectBlaha

Likaså med fld och tbl. Varför döpa en tabell till tbl_News eller tbl_Members?
Tabellnamnen används uteslutande i SQL så varför behövs det specificeras med tbl framför? Likaså med fält, fld_Name, fld_DateOfBirth m.fl. Eller förkortade namn som detta: fld_M_usr, fld_M_pwd.

Jag använder namn som M_Username och M_Password när jag döper fält, med tabellens första bokstav som "kapitäl".

Förklara detta mysterium för mig! :e

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

[Redigerat av Pace den 06 feb 2002]

Medlem sedan dec. 200019 inlägg

tja...
folk tycker helt enkelt det är lättare att identifiera senare....

------------------
EEEEEEEEE RRRRR X X
E R R X X
EEEEE R R X X
E R R X
EEEEEEEEE R R X X
R R X X
R RX X
R R
R R

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

[news]
x_ID
x_subject
x_text

Jag håller med dig, Pace. Jag har heller ingen förståelse för folk som döper tbl_news... för det framgår liksom av omständigheterna vad som åsyftas.

Däremot kom jag för länge sedan på att man mycket väl kan ha samma namn på lokala variabler, på fylla-i-fält och namn på fälten i databasen. Typ...

INSERT INTO [news] SET [x_subject] = request("x_subject") [x_text] = request("x_text") WHERE [x_ID] = request("x_ID")

Jag har prövat forumet grundligt på dessa namn och jag kan konstatera att alla (möjligen få undantag) förstår vad som äsyftas och i vilket sammanhang.

Förkortningar kanske är bra i det ögonblicket du skriver koden. Men med förkortningar kanske du måste ha dokumentation och det orkar ingen varken skriva eller läsa.

med längre namn blir din kod "självdoumenterande" och övrig dokumentation är överflödig.

Sen kan det ochså vara bra i fall någon annan ska titta på din kod, du till exempel klistrar in kod i forumet.

Vore det inte då relativt smart att ha kod som det inte krävs så mycket fantasi att förstå vad den gör!?

Det är aldeles för få som tänker på det viset och här inkuderas även diverse läroböcker och webbplater i ämnet.

---
Vad gäller mySQL, myThis, myThat är mitt förslag att det för det mesta rör sig om lokala variabler, alltså ett kanske lite halvdumt sätt att beskriva att en variabel inte används mer än på den aktuella sidan.

Men skriver till exempel inte

[myNews]
myId
mySubject
myText

:-)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag brukar göra så här:

* poster i tabellen 'users': usrNamn, usrTelefon
* poster i tabellen 'news': nwsRubrik, nwsSkribent

Det funkar kanon.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

Jag har heller ingen förståelse för folk som döper tbl_news... för det framgår liksom av omständigheterna vad som åsyftas.

Precis!

med längre namn blir din kod "självdoumenterande" och övrig dokumentation är överflödig.

Håller med! Exempel för er som inte är övertygade än:

Oförsåligt:

[b]tbl_Members[/b]
fld_M_ID
fld_M_Usr
fld_M_Pwd
fld_M_Eml
fld_M_Sig

[b]tbl_Threads[/b]
fld_T_ID
fld_T_Sbj
fld_T_Msg
fld_T_Ath

Förståligt:

[b]Members[/b]
M_MemberID
M_Username
M_Password
M_EmailAddress
M_Signature

[b]Threads[/b]
T_ThreadID
T_Subject
T_Message
T_AuthorID

Lite lättare att förstå det sista va?

Med detta vill jag säga: Döp era variabler etc. till det de gör och utför - no more no less!

------------------

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej, ungersk notation är alltid bra att använda tex:

strUser, intStatus, arrUser

Till fältnamnen kan det vara bra att skriva tex user_username för att lättare hålla reda på vilken tabell fältet tillhör i joinar mm. Dessutom unviker man reserverade ord i SQL-frågorna. (dock gör inte jag det själv)

Så länge tilläggen ger koden en tydlighet och är enhetlig anser inte jag det överflödigt, allra minst ungersk notation, det tillhör tom god programmerings sed.

------------------
Vänligen Jörgen :)

Jorgen: Ja, det är också viktigt.
Där var basic överlägsen med definerade variabeltyper som sträng (hello$), numeriska (tal%) etc. :e

Dessutom, om man använder många funktioner som gör samma sak (lägga till/redigera/ta bort poster), fast på olika områden (gästböcker, forum, nyheter m.fl.) kan det vara bra att ge namnen ett tillägg i början, exempelvis:

Sub Guestbook_Edit(ID)
Sub Guestbook_Delete(ID)
Sub Guestbook_Add()

Sub News_Edit(ID)
Sub News_Delete(ID)
...

Kan tyckas onödigt, men jag har lyckats blanda ihop sub & funktionsnamn innan jag gick över till denna metoden. ;)

------------------

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Var tycker ni gränsen går för hur långa variabelnamn får vara? Ger det sämre prestanda om man har väldigt långa variabelnamn? Jag brukar försöka hålla mig inom 10 tecken, men ibland skulle jag vilja lägga till en till stavelse för tydlighetens skull

------------------
// Skarre

Prestanda är det minsta du behöver oroa dig för! Det är ingen större skillnad på...

strUsernameThatIsDisplayedOnMainPage = "Urban"
 ... och ... 
strUsrName = "Urban"

... om de deklareras ordentligt med Dim.

Det är alltid bättre att skriva en bra struktur i koden med lite "mer" kod (såsom variabelnamn etc.) och kanske mer "tunggående", än att skriva kort och väldigt syntaxorienterat.

------------------

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Det där med att deklarera variabler är jag väldigt slarvig med. Kan det verkligen betyda så mycket för prestanda?

------------------
// Skarre

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej,

anger du option explicit (kräver att variabler är dimmade) och response.buffer = true så bättrar du på en hel del, klart märkbart.

------------------
Vänligen Jörgen :)

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Man använder det som passar en själv.
Men, för de som är intresserade och vill se vad prefixen för Ungersk Notation läser om det här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q173738

För table: tbl
För fields: fld
För formulär: frm
m.m, m.m

cya,
PatrikB

------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)