webForumDet fria alternativet

Session.timeout satt på servern?

ASP

7 svar · 584 visningar · startad av web00132

Medlem sedan maj 2001797 inlägg
Frågan#1

Mitt webbhotell skriver på sin hemsida att de satt en låg timeout, jag antar att det är därför kundkorgen på min sajt töms efter en liten stunds inaktivitet (troligtvis efter 20 minuter). Finns det något man kan göra för att förlänga timeouten? Att jag sätter session.timeout = 60 i mina script förändrar inget va? Jag har testat men det verkar inte funka. Finns det nåt man kan göra?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det är tänkbart att de har stoppat möjligheten att ändra sessionstiden. Däremot kan de inte hindra hur länge en cookie kan leva, så du kan bygga en egen sessionshantering med ett unikt ID i en cookie och lagring av data i t.ex. en databas.

Jag tänkte skriva 'Finns det nåt man kan göra förutom att skapa cookies?', men ok, då vet jag. Tack! :bire

Medlem sedan maj 200591 inlägg

Klart man kan ändra session-längden. Session.Timeout är det du använder då, precis som du skriver.

Ok Baltiz, men vad tror du om det emission skrev då?

emission skrev:

Det är tänkbart att de har stoppat möjligheten att ändra sessionstiden.

Medlem sedan maj 200591 inlägg

web00132 skrev:

Ok Baltiz, men vad tror du om det emission skrev då?

Tja, det är ju en fråga du får ta med ditt webbhotell, omöjligt för mig att svara på.

Hähä, precis. Då är det ju inte så självklart att session.timeout funkar ;)
Varför jag frågade från början var för att jag tänkte att det kanske fanns något sätt att t ex reloada sidan i smyg eller nåt annat fulhack som skulle komma runt deras timeout. Men det verkar onekligen bäst med kakor ändå. Hur gör ni med kundkorgen i era webbshoppar, använder ni kakor?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hur gör ni med kundkorgen i era webbshoppar, använder ni kakor?

Vi använder cookies för att hålla information om besöket, och all kundvagnsdata sparar vi i en databas. Vi har då visserligen fördelen att alla shoppare är inloggade, så vi kan alltid hålla koll på de olika kundvagnarna även på serversidan.

mvh

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)