webForumDet fria alternativet

hittar inte felet... något hjälp !

ASP

9 svar · 287 visningar · startad av Ravenlord

Medlem sedan jan. 200212 inlägg
Frågan#1

Jag får detta meddelande ibland när jag skall uppdatera databasen:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]COUNT field incorrect
/metal/recensioner/editadmin.asp, line 435

någon som har något förslag på hur man skall göra för att fixxa det ?

Rad 435:
SQL = "UPDATE recension SET recension = '"& Request.Form("recension") &"', titel = '"& request.form("titel") &"', recensent = '"& request.form("recensent") &"', genre = '"& request.form("genre") &"', label = '"& request.form("label") &"', release = '"& request.form("release") &"', bild = '"& request.form("bild") &"', speltid = '"& request.form("speltid") &"', betyg = '"& request.form("betyg") &"', latar = '"& request.form("latar") &"' WHERE ID ="& Request.Querystring("ID")

------------------
*Ravenlord*

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

vad får du ut om du tar en response på strängen?

------------------
Motto: Flest If-taggar vinner!

hmm hur menar du nu ? jag får ett felmeddelande.. det som står där .. något med COUNTfield

------------------
*Ravenlord*

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Hej Haldorsson. :)

sätt detta över din SQL = "blabla"-rad:

response.write SQL
response.end

Visa vad du får ut.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

får fortfarande ut samma:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]COUNT field incorrect
/metal/recensioner/editadmin.asp, line 435

------------------
*Ravenlord*

Jo jo.. men om du skriver ut variabeln SQL som inenhåller frågan till databasen, kommer du få mer översikt exakt vilka värden som är "parsade" i strängen.

Alltså sätt de två raderna ovanför den raden där du skriver SQL-frågan. Detta kommer ge en output i form av en kryptisk textrad som liknar din SQL-träng. Klistra in den och posta den hit.

Glöm inte response.end för då får du felet igen.. ;)

------------------

Nu måste jag gå, jag slutar nu. Jag litar på att de andra på forumet kan hjälpa dig. För det lär de kunna göra. :e

Synes!

------------------

Hallo! Hur gick det egentligen?

------------------

Det hände inte ett smack....
hmmm du får nog definera lite hur jag skall göra ?

:)

------------------
*Ravenlord*

Byt ut det här:

SQL = "UPDATE recension SET recension = '"& Request.Form("recension") &"', titel = '"& request.form("titel") &"', recensent = '"& request.form("recensent") &"', genre = '"& request.form("genre") &"', label = '"& request.form("label") &"', release = '"& request.form("release") &"', bild = '"& request.form("bild") &"', speltid = '"& request.form("speltid") &"', betyg = '"& request.form("betyg") &"', latar = '"& request.form("latar") &"' WHERE ID ="& Request.Querystring("ID")

mot detta:

response.write SQL
response.end

Alltså, lägg till raderna ovanför och testa sidan igen.

Response.end betyder att den slutar processa sidan på den raden och skickar den som den är till klienten, därmed körs alltså inte din SQL-fråga och du kommer inte få felmesset.

Gör den ändå det, kommentera bort raden med

'SQL = "UPDATE...." blabla

Då kommer du få ut en textsträng där det står nåt i stil med UPDATE bla bla osv.

Visa den.

------------------

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
150 ms — ändringar (db)