Godmorgon.
Jag vet inte hur jag skall lösa mitt problem.
I min sida, där jag har paging, har jag lagt in checkboxar som i default läge
skall vara checkade. Hur gör jag om jag vill unchecka(hopas ni förstår), och
värdet(unchecked) är kvar trots att man bläddra(paging) i sidan.
Så här ser koden ut:
response.write "<FORM METHOD=""POST"" ACTION=""result.ASP"">"
'är det fel att ha form, när paging går på querystring?
While Not rst.EOF and rad < rst.PageSize
rad = rad + 1
CALL ColorRow(j,"DCEBFA","FBFDFE")
Response.Write "<TR bgcolor ="& rowColor &"><TD><FONT SIZE=""2"">"&_
"<input type=""checkbox"" CHECKED name=""skicka"" value=" & rst("PortID")
& "></TD><TD>"
Jag måste ju kunna identifiera checkboxen, är det då rätt att ha VALUE
till ID, och sedan ???
Jag måste i vanlig ordning göra något fel, jag får intee checkboxens värd med
mig.
Beroende på hur många checkboxar det är kanske du ska spara det som en cookie? Alternativet är att hämta dem med request.form, och kryssa dem som ska vara det, vilket nog vore enklast.
Som det nu är, så liger ju request querystring i länken, det kanske skall flyttas till formen, men jag får ju inte med mig något värde..
Jag tänkte också att värdet i kryssboxarna skull sparas i en hidden form,
men det spelar ju kvittar när jag inte får värdena med mig.
Det ser ut som du gör en lång lista över företag, där du ska klicka ur vissa?
Alla dessa kommer, OM alla rutor har samma namn, som en komma-separerad sträng. Splittar du denna, och loopar upp den samtidigt med de värde du hämtar från databasen, kan du sätta checkboxarna till rätt värde.
J.A, jo det är ju det som är tanken, men som jag har skrivit tidigare jag får ju inga värden med mig. Tanken är, att jag skall kunna plocka bort vissa markeringar, och trots
paging, så skall markering/eller inte markering vara kvar, det är detta som inte jag
har fått att fungera.
Att därefter ta hand om resultatet har jag (tror jag) en ganska så klar bild över.
Anledningen till mitt frågande påstående är att jag har lite svårt att hänga med på vad du gör, och hur du vill att det ska fungera. Enbart htmlkod räcker inte alltid.
Men, om du klickar på vanliga textlänkar postar du väl inte formuläret, och då kan de inte följa med?
Därför tipsade jag om cookies, eller annat sätt att få med variablerna.
När man inte riktigt vet vad man gör, eller om det fungerar, gör det med html först, lägg till det språk man vill använda sedan.
Det jag menade med "Enbart htmlkod räcker inte alltid." är att det inte räcker med att endast se koden alltid; en länk hade i detta fall underlättat mycket.
Jag kan inte säga att jag förstår vad du gör, och hur du tänkt lösa problemet, därför blir svaren osäkra. Jag misstänker nämligen att du vill göra något som inte går att göra som du tänkt, och det hade underlättat mycket att se ett exempel.
Jag misstänker att detta inte går. Denna App är enbart till för att köras lokalt, därför
kan jag inte visa den. Om du tänker så här jag har ett antal namn adresser osv som ligger i en paging, för att det blir lättare att kolla.
Jag ville ha med en checkbox för att på nästa sida kunna välja ut de som är ifyllda.
Problemet uppstår då man bläddrar i pagingen, då finns "checkingen" kvar. Jag har
försökt att lägga allt inom en form, och ta till ett javascript för submit, men allt har
misslyckats.
En sista fråga innan vi avsluta det hela, finns det någon möjlighet att fixa till detta?
...
En sista fråga innan vi avsluta det hela, finns det någon möjlighet att fixa till detta?
"Sista fråga", är det inte det som ÄR frågan! :)
Jo, det är klart det går fixa, på något sätt! Om inte på ditt, så på något annat! Det är därför det är viktigt att veta vad som försöker göras, och komma på lämpligaste lösning. Ibland har man ju faktiskt fel för sig. :h
Det låter som det du vill göra är en variant av fliksystem där man kan fylla i data som ska finnas kvar hela tiden man bläddrar mellan flikarna?
Antingen hade jag listat ut hur det görs, detta är liknande, eller hade jag byggt om till något som jag fixar snabbare.
Varför vill du ha kvar markeringen, kan du inte göra så att det inte finns någon bläddring? Bättre urval av data, begränsning av resultat?