sql = "SELECT Filelink, right(Filelink, len(Filelink)-instrRev(Filelink,'.')) AS Filelink2 FROM Files "
Finurligt!
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
6 svar · 143 visningar · startad av doggelito
kan man på nått finurligt sätt skapa en virtuell kolumn från en befintlig i en och samma selectsats typ:
sql = "SELECT Filelink, right(Filelink, len(Filelink)-instrRev(Filelink,".")) AS Filelink2 FROM Files " ;"
jag vill alltså hämta dels hela den ursprungliga kolumnen dels en ny som hämtar de tecken efter punkten, är det möjligt?
------------------
Motto: Flest If-taggar vinner!
sql = "SELECT Filelink, right(Filelink, len(Filelink)-instrRev(Filelink,'.')) AS Filelink2 FROM Files "
Finurligt!
------------------
jag var tydligen ganska nära då!
funkar dock inte riktigt får detta meddelande:
Undefined function 'instrRev' in expression.
vad göra?
------------------
Jaha, vilken dbms använder du?
Jag har för mig att Access har stöd för nästan alla funktioner som finns i vbScript.
I värsta fall får du göra det sen du hämtat upp posten till sidan.
------------------
jäklans också!
det är naturligtvis en gammal trött accessbas jag använder.
jag ville sortera posterna efter den virtuella kolumnen så därför kan jag ej hämta posterna först.
hmm, en tanke:
jag hämtar ju posterna med getrows till en array, går det att sortera en array på nått sätt?
------------------
Att sortera på klienten är inte bra.
Ett hack, men det fungerar om filändelsen inte är längre än 4 tecken och det bara finns en punkt bland de 5 sista tecknen.
sql = "SELECT Filelink, right(right(Filelink,5),5-instr(right(Filelink,5)))
AS Filelink2 FROM Files "
------------------
Tack, LarsG för svaren men jag tror att jag skapar en till kolumn i databasen istället som sparar bara filändelsen.
Det är i så pass tidigt skede i programeringen så att jag kan bygga om det så. :) Tack ändå!!
------------------