webForumDet fria alternativet

Access + ASP, sortering.

4 svar · 369 visningar · startad av UrMe

UrMeMedlem sedan apr. 2001762 inlägg

Jag använder en access databas till ett register. Allting fungerar perfekt och har en massa skit i den nu :)

Jag sorterar efter en kolumn vi kan kalla "landsting" och "stad".

Problemet nu är att i denna databas som jag redan har fört in en massa saker i med hjälp av ett gränssnitt jag gjort, vill jag föra in en ny kolumn (50 tecken text) som vi kan kalla "gata". I alla poster som finns i databasen nu blir ju gata ingenting som default.

Om jag nu lägger in ett nytt landsting och stad i databasen med hjälp av mitt gränssnitt och skippar att fylla i något på gata.

Sedan sorterar jag efter "gata"->"landsting"->"stad" .. så kommer de nya posterna jag för in i gränssnittet alltid före de som låg där innan jag la till kolumnen "gata". Spelar ingen att alla är tomma i databasen eller vad Landsting har för namn.

Är detta något känt problem?

Om jag editerar en gammal post som låg där inne före jag la till kolumnen "gata" så hamnar den plötsligt rätt i sorteringen.

Svårt att förklara :)

Så här ser lite kod ut när jag för in nya poster i databasen:

landsting = oFileUp.Form("landsting")
stad = oFileUp.Form("stad")
gata = oFileUp.Form("gata")

strSQL = "INSERT INTO databas (landsting, stad, gata) VALUES ('" & landsting & "', '" & stad & "', '" & gata & "');"
minCon.execute strSQL,,128

Varför känns det som att det blir ett annat värde i "gata" när jag för in den med gränssnitten än vad de gamla fick som default när jag skapade kolumnen?

Om någon knäcker detta så ger jag en guldstjärna ;)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

De gamla har null i kolumnen gata. De nya som du inte fyller i gata för har en tom sträng.

Hur kan jag lösa det på lättaste sättet? Sitta och editera alla gamla poster manuellt?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Det enklaste sättet är väl att köra en update-fråga mot tabellen.

UPDATE tblFoo SET fldFoo = '' WHERE fldFoo IS NULL

Tack så mycket! Om jag kunde acceptera två svar skulle jag göra det :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)