webForumDet fria alternativet

Besöksräknare

ASP

3 svar · 464 visningar · startad av geflebo

Medlem sedan feb. 200429 inlägg
Frågan#1

Hej.

Har ett problem med en sak som varit upp på tapeten många gånger. Men jag har ett litet annat problem.

Jag har en sida med många undersidor. Det är på undersidorna jag vill ha besöksräknare. Jag vill också att informationen för varje besökare ska sparas i en databas. Jag vill även att det ska gå att se hur många det är inne på respektive undersida. Hur ska jag lägga upp besöksräkningen. Har provat med session variblar men det funkade inte bra.

/Jonas

Medlem sedan sep. 2003301 inlägg

Jag har en lite klass som jag kallar för logg.
Den loggar vilken sida anv går in på och ställer det mot SessionID, sedan så har jag skrivit ett par verktyg som så att.
1. jag kan följa anv's väg genom sajten, hur länge han/hon är inne på sidan.
2. se hur många gånger varje sida visats.
3. se vilka vägar användare tar till villka sidor och om samma anv tar sig till den aktuella sidan på flera sätt etc etc.

Ju mer du loggar desto mer info kan du suga ut ur loggen MEN ju mer du loggar desto mer data får du och det tar system resurser.

För varje sida som öppans tar jag.

*sidans namn
*tid
*SessionID
*UNID i från eventuell kaka från usern.
*eventuella värden skickade till sidan.

Skippa session variabler, använd dig av en databas eller en textfil.
Bygg en klass så blir det enkelt och smidigt att lösa det.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Fraggel, du är väl medveten om att SessionID inte är något unikt för användaren utan endast unikt just för tillfället...

Medlem sedan sep. 2003301 inlägg

Ja det är klart jag är detta använder jag enbart för att hålla koll på den aktuella resan i sajten, jag kollar även om anv har en id kaka, som jag sedan kopplar mot SessionID. För att kunna spionera påp anv ännu mer :D

Detat är i ett intranät så jag får spionera lite...

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)