SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Hittade en liten bugg i mitt administrations-system. Om jag addar en användare och han skriver en nyhet. Nyheten visas på sidan och allt, MEN, om jag tar bort användaren så visas inte nyheten längre eftersom jag hämtar ID från användaren som ska visa hans namn på nyheten.
Man skulle ju kunna skriva in sitt namn i databasen istället för att skriva in ID'nr. Vilket sätt är bäst att göra? och hur?
------------------
Regler är till för att ändras, inte för att följas!
I wouldn't if I couldn't
TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg Varför ska du ta bort användaren ?
Du kan ju lägga till ett fält där du sätter om han är aktiv eller inte !!!!!
------------------
Är man medlem på WF så behöver man inga vänner !
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg
Varför ska du ta bort användaren ?
Om det är en klan-sida tex så händer det ju alltid att nån lämnar...
Du kan ju lägga till ett fält där du sätter om han är aktiv eller inte !!!!!
verkar jobbigt.. :)
------------------
I wouldn't if I couldn't
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Varför raderer du inte allt som är relaterat till den användare som du tar bort?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg För att användarens nyheter m.m. kanske e värda att ha kvar?
------------------
I wouldn't if I couldn't
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om det är relevant att ha kvar nyheten så är det lika relevant att ha kvar informationen om vem som skrev den.
Då tycker jag att en lösning där du har ett extra fält som markerar aktiv/passiv är enklast.
------------------
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg kanske det är.. jaja, då har jag nåt å pyssla med en liten stund iaf :)
------------------
I wouldn't if I couldn't
Det går ju också att ha en LEFT OUTER JOIN istället för en (INNER) JOIN när man joinar in användarnamnet.
Men bäst är ändå att göra som Tobbster sa. Ha ett bit-fält där man har 1 om medlemmen är aktiv och 0 om den är "borttagen". :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp3d/
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg
Det går ju också att ha en LEFT OUTER JOIN istället för en (INNER) JOIN när man joinar in användarnamnet.
Det där va spanska för mig... :) har du lust och förklara det? när ska man använda det?
------------------
I wouldn't if I couldn't
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg externos izquierdos ensamblan
select * from news left outer join members on news.authorid = members.id where news.id = 4711
innebär att du får en träff även om det inte finns någon post i tabellen members som matchar join-villkoret. I det fallet blir det null i de kolumner som kommer från tabellen members.
------------------
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg aha, det verkar mysigt :) men då måste man ange alla ID'r manuellt.
Tycker att en aktiv-ruta verkar jobbigt. Men antar att det nog är bättre i dett fallet.
------------------
I wouldn't if I couldn't
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Manuellt? Nej, varför?
sSQL = "select * from news left outer join members on news.authorid = members.id where news.id = " & nyhetsID
set objRS = objC.Execute ( sSQL )
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com