snälla kan nån hjälpa mig!
Kan man inte göra nått liknande för att logga ut användare som inte loggar ut korrekt gemför min online med senaste inloggade om det inte stämmer så loggas man ut??
connection6.execute "update members set status = 'offline', gor = '' where not minonline = datum and username"
asså typ när man loggar in i communityt så startar en session med minonline och när man sedan inte loggar ut och stänger fönstret utan och logga ut med knappen så blir man online och minonline stannar när man inte loggar ut och om man e 10 minuter online och då blir minonline 10 i databasen i kolumnen minonline. Går det och göra om man gemför senaste inloggad med minonline om det inte stämmer så loggas man ut!!!
nej inte med global.asa_onend typ default.asp!! asså typ håller på med ett community när användaren inte loggat ur korrekt så stannar timern dvs om jag e 30 min online så om jag skulle stänga browsern och då kommer det och stå i användarens fält att han är 30 min online!! kan man då gemföra senaste inloggade med minuter online så när minonline inte stämmer med senaste inloggad så ska man loggas ut!! sättas till offline !! När man loggar in så startar en session med
Du kan väl ha en sida i en frame eller något som uppdateras med jämna mellanrum, och skickar en sql sträng till databasen (som dels uppdaterar tiden för personen som är inloggad, och dels städar upp bland andra användare som inte är online)
Strängen måste "städa" upp efter andra eftersom när man stänger sitt fönster utan att logga ut så kommer ju inte strängen köras i det egna fönstret och inte heller loggas ut, men om två användare är inne och den ena bara stänger, så kommer strängen som finns i framen på den andra användarens sida fortfarande att vara aktiv och städa upp...
Det här kräver ju visserligen en _massa_ anrop till databasen med jämna mellanrum och det är ju absolut inte kul, men det vore väl ett sätt antar jag...
Just det ja, sql strängen borde ju då först sätta en ny "senast aktiv" tid till användaren i fråga, och efter detta börja städa upp hela databasen ( sätta folk till offline ) där tidsdiffen mellan nu och "senast aktiv" är större än eller lika stor som... jag vet inte... det beror ju på vad man tycker är en acceptabel felmarginal.
Men som sagt, det blir ju en hel massa anrop till databasen... och det är ju inte kul. Men jag tror att det skulle lösa problemet, även om det är ett ur prestanda synpunkt _väldigt_ dåligt sätt.
Just det ja, använder man sessions eller cokies för inloggningen så får man ju lägga med en liten kodsnutt som tar död på kakan eller sessionen om man är listad som offline i databasen...
MVH Patrik
/r: Stavfel
------------------
Minds are like parachutes;
they only work when they´re open
Ifall du vill ha en kod som gör att dom som inte är aktiva loggas ut så kan du få en av mig! Den står på 60 minuter nu! Denna kod lägger du i den som kollar att användarnamn och lösen är rätt
Session.TimeOut = 60 '<-- Kontrollera *OBS* står i min*OBS*