webForumDet fria alternativet

Åtkomst till mdb på annan server

ASP

5 svar · 345 visningar · startad av Koplik

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg
Frågan#1

Hej

Det finns risk för att jag hör hemma i fel forum, beroende på lösningen.

Problemet:
Jag vill komma åt en access-databas från en annan server än den som databasen ligger på.
När jag kör följande kod

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
  Conn.Open = "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=G:\Databaser\Information.mdb"

får jag följande felmeddelande:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005' 

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] 
The Microsoft Jet database engine cannot open the file '(unknown)'. 
It is already opened exclusively by another user, 
or you need permission to view its data. 

/webb/monitorslinga v2/test.asp, line 9

G: är alltså den andra servern som jag mappat upp från datorn som vill komma åt den.

Tanken var ju direkt att jag behöver ge hämtar-servern åtkomst till filen på ägar-datorn, men där stötte jag på problem.
Jag kan enbart skapa användare eller hämta användare från den egna servern 147.14.174.6, och det går inte heller att lägga till andra servrar (åtminstone efter vad jag sett).

Hur går jag tillväga för att ge hämtar-servern access till filen på ägar-datorn? Kan jag lägga upp hämtar-servern som ett konto med behörighet på ägar-datorn?

Ställ gärna frågor om det verkar oklart.

Sammanfattning:
147.14.174.79 skall ha åtkomst till 147.14.174.6 under katalogen d:\databaser (vilket är mappat från 147.14.174.79), men har inte åtkomst till filen eller katalogen.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Mappade nätverksdiskar är endast uppmappade för användaren man gjort det med.

Prova att köra med \\maskinen\mapp\fil.mdb.

Och skilj på vad som är kod och vad som är felmeddelande.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

hmm... kanske hade varit mer underlättande att använda en annan sqldatabas, typ sql-server kanske? :)

Men det där är väl mer eller mindre bara en rättighetsfråga, som jag inte riktigt vet hur man skall lösa! :) Du måste i alla fall ge den andra servern skriv/läs rättigheter till den, tror jag! :) Är ingen hejdare på windows servrar :)

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Hm... Gick inte att köra \\maskin\resurs\mapp\fil samma fel.
Det är sant, jag borde ju lägga över det på SQL Istället, eftersom jag har SQL installerat på servern (har jag för mig) så ska det nog inte vara några större problem.

Erik: Skilj på kod & felmeddelande? Hur menar du då? Jag skrev ju felmeddelande: och kod:, menar du kod-taggarna?

Jo precis. Känns lite onödigt att behöva scrolla i sidled för att läsa ett felmeddelande.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)