ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Jag har en medlems databas där alla medlemmar på min site är lagrade. men jag hadde tänkt att man skulle kunna spara andra medlemmar i en "kompislista" hur gör jag för att kunna spara flera användar namn i en kolumn med kommatecken imellan? alltså typ
nick polare
connyfox polare1,polare2,polare3
och sedan kunna skilja på dom och lista upp dom.
tack på förhand!
------------------
*brölar ljudligt*
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Bäst är att skapa en ny tabell för relationerna. Sök på kompislista och du skall finna...
------------------
/solbulle
Hemmabio | Spelautomater | The Who | The Who II
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Mjo det kan jag ju iofs göra.. tror dock att detta skulle funka bäst för mig, ingen som har kod?
------------------
*brölar ljudligt*
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ingen?
------------------
*brölar ljudligt*
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg verkligen INGEN som kan hjälpa mig med detta?
------------------
*brölar ljudligt*
HarbackMedlem sedan juni 2001206 inlägg Nja...jag hade heller inte gjort så som du tänkt. Jag hade skapat en tabell där alla relationer får en ny post. Detta förutsätter att du lagt in alla användare i en separat tabell.
tblFriends
--ID - räknare
--fldUserID - användarens id
--fldFriendID - vännens id
Sen hämtar du alla vänner till en användare så här:
strSQL = "SELECT tblUsers.fldAlias FROM tblUsers INNER JOIN tblFriends ON tblUsers.fldID = tblFriends.fldFriendID WHERE tblFriends.fldUserID = " & Request.Querystring("userid")
Men om du måste göra som du vill så går det ju med. Skapa en likadan tabell som ovan förutom att fldFriendID byts ut mot ett text eller PM fält som heter t.ex. fldFriends. Skicka sedan vännens namn via formulär eller en querystring när du lägger till vännen. Lägg sedan in vännen så här:
strSQL = "UPDATE tblFriends SET fldFriends = fldFriends & "","" & '" & Request.QueryString("friend") & "' WHERE fldUserID = " & Request.QueryString("userid")
Sen hämtar du ut dom så här:
strSQL = "SELECT fldFriends FROM tblFriends WHERE fldUserID = " & Request.QueryString("userid")
arrFriends = split(RecSet("fldFriends"),",")
for i=0 to ubound(arrFriends)
Response.Write arrFriends(i) & "<br>"
next
------------------
mvh
Harback
HiFiguiden.nu
[Redigerat av Harback den 31 jan 2002]