sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Jag försöker mig på att bygga ett sökscript.
Det finns en sökruta "sSoeg" ock en option där man kan välja "Title","Writer" eller "Music".
Min SQL ser ut så här:
sTables = request.form("tables")
sOrd = request.form("sSoeg")
sSQL = "SELECT * FROM t_Lyrics WHERE " & sTables &" LIKE '" & sOrd & "'"&_
" OR " & sTables &" LIKE '" & sOrd & "%' OR "&_
" " & sTables &" LIKE '%" & sOrd & "' OR " & sTables &" LIKE '%" & sOrd & "%'
ORDER BY '" & sTables &"'"
Först, så vill jag gärna ha en kommentar om mitt försök att skriva min SQL.
Sen ett problem (naturligtvis)
Jag har lettat på nätet efter gamla texter, och har då också sparat ner
författare och kompositöter. Jag har sparat ner det som "orginal" dvs
ibland så skrivs det som "Julius Brammer, Irving Caesar & Leonello Casucci"
ibland "George Weiss / Bob Thiele"
eller "Jay Livingston & Ray Evans"
Det verkar som den ibland ta fram rätt sökord, ibland inte. Vad tror ni?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Det verkar som den ibland ta fram rätt sökord, ibland inte. Vad tror ni?
På vissa ställen i SQL-frågan har du glömt inledande wildcard. Dessutom; kan sTables innehålla mer än en tabell? I så fall kommer det inte fungera.
sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Hej Anders.
Nej sTables kan bara innehålla Title, Music eller Writer.
Ang wildcard. Det är här som jag känner mig osäker, därför skrev jag denna i 4 delar
1:a helt utan wildcard (jag har nu ändrat LIKE till =).
2:ra wildcard på höger sida.
3:dje wildcard på vänster sida.
4:de wildcard på bägge sidorna.
Har jag fel i upplägget?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det finns då ingen anledning till alla fyra alternativen. Det räcker med
SELECT * FROM t_Lyrics WHERE " & sTables &" LIKE '%" & sOrd & "%' ORDER BY " & sTables
Jag tycker visserligen också att sTables är ett konstigt val av variabelnamn om innehållet är ett namn på ett fält, men det är en annan historia. ;)
sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Jo nu när du säger det, så skulle jag ju ha kallat det för tex sFalt, men de buggar som
jag tyckte mig se, är visst borta. Tack för visat intresse.
sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Om nu någon för äventyrs skull, är intresserad av att se resultatet, så kan ni gå in på
https://www.saw.se i menyn till venster klicka på aktiviteter och därefter klicka på sångtexter.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Glöm inte att skydda dig mot SQL injection.
mvh
sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Det var en sak som inte kom med, när jag visade min sql, men jag la till den innan jag skickade up filen till webbplatsen.
Tack.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, nu har du fixat det ja. Inte klockan 08:34 inte. ;)