webForumDet fria alternativet

kranglig loop

4 svar · 193 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej! Jag har gjort en lanksamling dar lankarna ar sorterade i x antal underkategorier. Jag har en tabell som heter kategori som dar falten KategoriID, K_Namn, K_Overkategori (dar k_Overkategori pa respektive lank stammer overens med KategoriID pa den overordnade kategorin. Flummigt, hoppas ni forstar. Vad jag vill ar i varje fall att loopa igenom hela tabellen sa att alla lankar kommer i ratt odning, dvs kategori, sedan alla dess underkategorier, nasta kategori, sedan alla dess underkategori (sedan kanske den underkategorin har sina egna underkategorier).

Hur kodar man for att gora detta? Kan man gora det som en array, sa att det ar latt att anropa pa flera stallen pa sidan?

Tack! /Erik

------------------
Jag befinner mig i USA, sa jag kan tyvarr inte skriva a, a och o.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Låter som det går att gör med en vanlig SQL. Jag inväntar med spänning LarsG:s svar. :)

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej, skulle kunna tro att du kommer igång och kommer en bra bit på väg med denna länken:
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/007802.html

mvh Jörgen :)

------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.

tack... jag kom en bit pa vagen, men inte riktigt anda fram. Jag skulle vilja lagga upp alla kategorier/underkategorier i en rullgardinsmeny (som jag forklarade fran borjan.) Jag skulle ocksa vilja ha det som en array, sa jag kan anropa det pa flera stallet pa sidan, utan att behova gora om allt.

Jag har bara en kategori-tabell med kolumnerna "KategoriID, K_Namn, K_Overkategori". Om K_Overkategori ar null, sa har den helt enkelt ingen overkategori. Jag har insett att detta handlar om en loop, men jag har ingen aning om hur jag ska gora den. Behover jag andra i min tabellstruktur?

Tack! /Erik

------------------

Jag visste att detta problem var svart (det var darfor jag postade det har), men ar det verkligen ingen av experterna har som klarar av det???
I sa fall ar jag forvanad!

------------------

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)