webForumDet fria alternativet

Session_onend med databas?

ASP

29 svar · 427 visningar · startad av erik_nordell · sida 2 av 2

Frågan, av erik_nordell

Hejsan... Jag vill ha en automatisk utloggning! I databasen så¨uppdateras ett fält när man loggar in till online... och när man lämnar sidan s¨å vill jag att den ska uppdatera fältet med dagens datum så här typ: Sub sessiononEnd Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection") Connect.Open "driver={Microsoft Access Driver (\.mdb)};dbq=" & Server.Mappath("db/databas.mdb") Set RecSet = Ser

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 200019 inlägg

Finns det ingen som kan hjälp Jispir och Erik?!

Medlem sedan aug. 200010 inlägg

Jo, JAG, men eftersom jag är ute 1,5 år för sent, så tror jag inte det spelar någon roll längre? ;)

Martin

Medlem sedan aug. 2001383 inlägg

Jo kom igen nu.... Jag är intresserad....

------------------
/Sven

Medlem sedan jan. 200216 inlägg

Jag med... :)

-bob

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Annnars funkar det att göra som t ex Lunarstorm gör! ha en frame som uppdaterar med gämna mellanrum en tidpunkt, sen är det bara att kolla den tidpunkten med nuvarande tid!

Jag la in lite kod igår: http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/008275.html

Att det har blivit sån efterfrågan på det här senaste tiden! Så svårt är det inte, kolla mitt inlägg ovanför!

Det sättet är nog det smidigaste sättet att göra det på eftersom Session_OnEnd inte alltid körs.

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Medlem sedan aug. 20011 099 inlägg

har nån lyckats och fixa det??????

------------------
ASP är bäst fuck the rest!!!

Medlem sedan juni 2001223 inlägg

Har gjort som malexing (typ) har en application som räknar antalet online (i global.asa) och loopar fram de med senast aktiva tid (IFRAME:en) efter hur många online.. inte helt vattentätt men det duger :), tror ja ;)...

till en annan fråga..

Med det jag gör ovan så läggs användarna i onlinelistan utefter deras senaste onlinetid altså den som updaterat/surfat vidare eller fått sin Iframe updaterad senast längst upp. Skulle jag kunna få detta i boksavstordning?

har nu på detta vis:

Addera = "SELECT * FROM (select * from members WHERE status = 'online' ORDER BY username ASC) order by senast_aktiv DESC"

vilket inte gör någon skillnad på bokstavsordningen :(..

om ni är intresserade så har jag sedan gjort en loop som görs antalet gånger min application("users_online") är. Där användarnamnen skrivs ut...

hoppas NÅN fattade nått ;) är inte bra på att förklara...

------------------
dom sa att en milion apor med skirvmaskiner skulle återskapa Shakespeares samlade verk om de bara fick tid... internet bevisade motsatsen

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om du vill ha sorterat med avseende på username i stigande ordning

Addera = "select * from members WHERE status = 'online' ORDER BY username ASC"

Den fråga du hade ger samma resultat som

Addera = "select * from members WHERE status = 'online' order by senast_aktiv DESC"

Den inre selecten förändrar inget.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan juni 2001223 inlägg

Hmm.. det är inte det som är problemet, tack iaf men problemet är ju att den loopar ut så många som är "online" utefter en application och tar de, låt säga 20 med senast "aktiv_tid" och då har de blivit i den ordningen... inte i bokstavsordning...

------------------
"dom sa att en milion apor med skirvmaskiner skulle återskapa Shakespeares samlade verk om de bara fick tid... internet bevisade motsatsen"
// geeloo.com - that's my site =)

Medlem sedan aug. 200010 inlägg

Jo, så gjorde jag med innan (syftar på hela det här databasgrejset ni pratar om), men då måste den in å pilla i databasen en massa i onödan, och eftersom det går att undvika så är det ju bra att göra det :o)

martin

[Redigerat av malexin den 31 jan 2002]

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)