sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Hej.
Jag får inte till detta riktigt.
Jag har i en variabel lagt in alfabetet, och splitat dessa. Sen vill jag kolla om
jag har en text som börja på den splitade variablens bokstav, om jag har
skall en länk skrivas ut, annas ingen länk, män bokstaven skall skrivas ut.
if not Rs.EOF then
Do While NOT Rs.EOF
For i = LBound(talfaBetet) TO UBound(talfaBetet)
response.write "<td>"
if LEFT(Rs("Title"),1)=talfaBetet(i)then
response.write "<font size=2><strong>
<a HREF=""result.asp?id=" & talfaBetet(i) & """ target=""mitten"">" &
talfaBetet(i) & " </a></strong></font>"
else
response.write talfaBetet(i)
end if
response.write "</td>"
Next
RS.MoveNext
Loop
end if
Jag har suttit och petat och fixat, men resultatet blir det samma, alfabetet
skrivs ut för varje ny träff. Jag har alltså ett fel, men jag kan inte se hur jag skall fixa till detta.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Det blir fel eftersom du loopar igenom alfabetet en gång per rad i recordsetet. Eftersom du inte verkar använda recordsetet till något annat så kan du lika gärna söka ut bokstäverna på en gång.
Med Access
SELECT DISTINCT left(Title,1) FROM tabellen ........ ORDER BY left(Title,1)
Hej
Jag hade skapat en ny tabell med alla bokstäver (tecken) som jag ville få en träff på. Tabellnamn = alfabetet, fältnamn = bokstav
Och ändrat Sql'en till:
SELECT DISTINCT alfabetet.bokstav AS Bokstav, IIF(LEFT(dintabell.ditttextfält,1) IS NULL, 'Nej', 'Ja') AS Finns
FROM dintabell RIGHT JOIN alfabetet ON LEFT(dintabell.ditttextfält,1) = alfabetet.bokstav
ORDER BY 1
Do While NOT Rs.EOF
response.write "<td>"
if Rs("Finns") = "Ja" then
response.write "<font size=2><strong><a HREF=""result.asp?id=" & Rs("Bokstav") & """ target=""mitten"">" & Rs("Bokstav") & " </a></strong></font>"
else
response.write Rs("Bokstav")
end if
response.write "</td>"
Next
RS.MoveNext
Loop
Vill man kan man bygga lite till på sql'en och få fram hur många träffar man får på varje bokstav (tecken).
/Uffe
sawMedlem sedan mars 20011 880 inlägg Tack för hjälpen. Detta bevisar att man kan bli fullständigt insnöad framått natten...