Är det bara jag som tycker att On Error Resume Next verkar vara extremt läskigt?
Blir nåt fel så vill i alla fall inte jag att resten av koden ska köras. Kan bli konstiga saker i databasen.
I sin felhantering så vill man ju att om något går fel så ska det göras en rollback i databasen, användaren ska få ett snällt meddelande som säger "Något sket sig." och så ska felet lagras i en databas så att man kan se vilka fel som uppstått.
Eller vad tycker ni?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp3d/
[Redigerat av Erik Juhlin den 29 jan 2002]
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Databas är väl inte nödvändigt för att logga scriptfel, däremot kan man lägga in en e-mailkomponent som skickar ett e-mail till sig själv om felet.
Om man använder On Error Resume Next, så är det ju inte så ofta man behöver den för hela sin kod, utan endast någon subrutin. Då kan det vara bra att återställa den vid rutinens slut (On Error Goto 0).
[r] Om man kör IIS5 eller senare kan man ju göra så att scriptfelen (500-100) skickas till en egen felsida som hämtar felen via .GetLastError. Helt klart den smidigaste varianten.
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
[Redigerat av Pace den 29 jan 2002]
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag tycker:
on error resume next
' en massa kod
if err.number >0 then
' hoppsan, något blev fel
' gör genast rollback
' logga felet
' visa snällt felmeddelande
end if
err.clear
Eller vad?
Smidigast anser jag är att bara låta det bli fel och sen sköta felhanteringen på felhanteringssidan (500;100).
Då gäller det för hela applikationen och man behöver inte bry sig om felhanteringen på de enskilda sidorna.
------------------
/Erik
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg I så fall så. Då kan man ju lika gärna sköta felhanteringen i sina komponenter.
Eller: Se till att det inte blir fel.
Mvh,
Jepp, att sköta felhantering i komponenter är också vettigt...
Att göra helt felsäkert är nästan omöjligt. Viktigaste är att man har bra felhantering. :)
------------------
/Erik
[Redigerat av Erik Juhlin den 29 jan 2002]