ServerVariables("REMOTE_ADDR") ger dig besökarens ip-nummer.
------------------
"Where monkeys and nutty proffesors live. That's where i live"
13 svar · 448 visningar · startad av kolas
Kan nå´n reda ut detta för mig
Vad är det eg. jag får ut om jag skriver: ServerVariables("REMOTE_ADDR") eller host?
Jag har trott att det är IP-adressen, men man får ju inte samma om man skriver "winipcfg" i kör...
Och hur man jag då skriva för att få ut det som man får i "winipcfg" ?
ServerVariables("REMOTE_ADDR") ger dig besökarens ip-nummer.
------------------
Om besökaren sitter bakom en proxy eller liknande så får du dennas IP i REMOTE_ADDR. Alla datorer bakom proxyn har alltså samma ip "utåt", mot internet. Det är anledningen till att REMOTE_ADDR kan skilja sig från det winipcfg rapporterar lokalt på datorn.
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
du måste ändra tabellen till PM för att posta ip adressen till databasen
om det e de du menar
------------------
ASP är bäst fuck the rest!!!
jboy_87 :q
Vill du förklara dig?
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
Men går det inte att få fram det nummer som man får när man skriver in i "winipcfg" via nå´n server variabel?
Som svar på din senaste fråga Kolas, nej det går inte.
Som Morph sa så har alla som sitter bakom samma proxy samma IPnummer utåt och det går ej att få reda på besökarens unika IPnummer via Server_Variables eller något annat för den delen.
Det IPnummer som proxyn har uppfattas juh som besökarens riktiga.
------------------
I am not 3vil, I am r00t
I vilka fall?, -senast jag testade var det en som satt med Telia ADSL och då var det inte samma...
Jasså, det går inte :(
Då borde alltså det "rättaste" man kan göra vara att använda REMOTE_ADDR eller?
Vill du ha ipnummret till den server som dina script ligger på?
------------------
<% =request.servervariables("REMOTE_ADDR")%>
Rapporterar besökarens IP adress. Om besökaren sitter bakom proxy/brandvägg och i ett nätverk, så får man automatiskt ett nytt IP.
Om du kör winipcfg, och IP adressen börjar med 172. så är det den lokala IP adressen i nätverket. Detta lokala IP nummer är osynligt från internet.
Hela idén med en brandvägg/proxy är att den ska dölja IP numret på den/de enskilda datorerna. Endast proxyn/brandväggen vet det riktiga IP numret.
Fast man kan man som administratör med hjälp av datum och tid, kolla i loggfilerna på proxyn/brandväggen och på det sättet få ut vilken dator det var.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
hmm, hur funkar då detta forum: det registreras ju hur många som läst ett inlägg, använder man inte då remote_addr för att kolla vem det är som läst, så inte räknaren får frispel om någon sitter och uppdaterar sidan hela tiden?
inte så korekta siffror i så fall eftersom alla i ett nätverk räknas som en och samma läsning.
men eftersom detta forum är lite bättre än alla andra forum så kanske man har löst detta på ett annat sätt!!!
(man kan ju förstås använda cookies eller sessions och bara registrera dem som har aktiverat funktionen i sin webbläsare, så kan det ju också vara, eller vad vet jag!)
------------------
Motto: Flest If-taggar vinner!
[Redigerat av doggelito den 29 jan 2002]
Nej, ladda om denna sida femton gånger och räknaren räknar upp femton gånger.
Vill du räkna unika besökare etc så är sessions eller cookies bättre än att kolla ip-adressen.