eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Hej! Jag undrar hur wF ar uppbygt. Det ar val visserligen inte gjort i asp, men om jag ska gora ett forum sa blir det i asp, darfor hamnar fragan har.
1. Pa forstasidan star det "vi har 3355 medlemmar". Loser man detta med en .getrows? Borde inte det bli valdigt langsamt? Skulle man kansek kunna spara antalet medlemmar i ett seperat falt i databasen (eller ett txt-doc), och varje gang nagon registrerar sig lagger man till 1 dar?
2. Om man kollar pa gamla inlagg sa ser man att signaturerna ar de som anvandaren hade som installning just da. Hur fungerar detta? Sparas allt i databasen; vilken signatur anvandaren hade, hur manga inlagg han hade skrivit? Eller skapas ett nytt HTML-dok for varje nytt inlagg (det lateer konstigt)?
Tack! /Erik
------------------
Jag befinner mig i USA, sa jag kan tyvarr inte skriva a, a och o.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
-
Jag hade löst det hela med en "SELECT COUNT (*) FROM tblMembers", ungefärligen. Inte gå över ån efter vatten.
-
Mjo, varje tråd på webForum är faktiskt ett(minsta) separat HTML-dokument. Det är inte helt optimalt, men så fungerar det just nu. Vill man arbeta med databaser och ett forum som fungerar som wF, så hade jag bara lagt ihop medlemmens inlägg med den aktuella signaturen och lagt in hela klabbet i databasen. För att inte krångla allt för mycket då. ;)
Och, inläggsantalet i de gamla trådarna är som de är just pga att det är statiska HTML-filer du sitter och läser. De uppdateras med nya inläggssiffror när någon gör ett nytt inlägg i tråden, ty då skrivs filen om.
Mvh,
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Tack, svaren var mycket tillfredsstallande, forutom nr1. Blir inte detta langsamt? Om man har 10,000 medlemmar da?
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jo, det tar lite tid. Alternativet är att lagra antal medlemmar separat.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
wF blir ju snabbare när man bara läser eftersom att det endast är statiska sidor.
Däremot när man postar, söker och gör andra saker så är wF långsammare...
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp3d/
Ah, trodde du menade tvåan. :)
Det är väl långsammare, men jag hade löst det precis som @nders. Så lagrar man inte onödiga saker i databasen.
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp3d/
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Själv har jag gjort så att jag lagrar statistik i en tabell. Där har ett fält som heter "UserCount", där man uppdaterar med 1 fort en medlem registrerar sig. Enkelt & smidigt.
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Pace, jag gar pa din linje. Det maste val vara det smidigaste sattet att losa problemet pa.
------------------
M@rtinMedlem sedan dec. 19992 085 inlägg Nja. Jag hade oxå räknat antalet medlemmar direkt från medlemsdatabasen på @nders sätt.
10 000 användare är så lite så att det inte tar lång tid alls (men lite tid tar det ju).
På det andra sättet så tar ju medlemsregistreringen lite längre tid varje gång nån registrerar sig.
Det går nog på ett ut så länge man inte har hundratusentals medlemmar.
------------------
//M@rtin || Peachy.nu\\
ni taLar Bra laTiN
mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg hur lång tid det tar beror ju även på vilken databas man använder sig av, om man har en access kanske man kan spara lite kraft på att lagra antalet medlemmar separat.
Det kan dock finnas ett annat problem med att spara det separat, nämligen att man få redundans i databasen. Man får se till att man lägger till medlemmar och ökar på siffran i samma transaktion. Så att databasen gör rollback om det ena går fel. Annars kan man plötsligt sitta med en databas som har integritetsproblem.
Dvs, i ditt antal fält står det att du har 3000 medlemmar men in din medlemasdatabas kanske det bara finns 2996 st medlemmar. = Inte bra.
------------------
There is a curse.
They say:
"May You Live in Interesting Times"
Optimal tokiga Lukaspojken ska berätta om sin lösning... :)
Om du vill att antalet medlemmar ska följa med på varje sida så är en bra lösning att använda sig av include fil som ser ut i stil med:
antalMedlemmar = 100000
Varje gång en ny medlem kommer till så skriver du om denna fil och räknar antalet medlemmar i databasen. På detta sätt slipper du en extra tabell i databasen, samt göra db-hämtningen hela tiden. Sen så kan du använda include filen där du vill visa antalet medlemmar.
[Redigerat av Lukaspojken den 28 jan 2002]
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Lukaspojken, hela tanken med ASP är att det skall bli dynamsikt, gör du sådär kan du ju lika gärna använda statisk HTML... ;)
Nä, det bästa sättet jag kan komma på nu om man tycker att det är segt är att göra beräkningen i global.asa och lägga siffran i en application.
------------------
Mostly Harmless
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
lägga siffran i en application.
Men om man bootar om servern så nollställs visserligen den variabeln.
------------------
Har du prövat vår nya miljövänliga soppåse i jaktarm?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Men om man bootar om servern så nollställs visserligen den variabeln.
Nej.
Du skall självklart alltid hämta ifrån databasen, men du gör det bara en gång per besök.
------------------
Mostly Harmless
Hur menar du..."en gång per besök"? Ska man göra en db-hämtning för varje specifik besökare? hmm.. :)
------------------
Alltid lär man sig något nytt varje dag...
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ska man göra så hade jag nog gjort så här:
I Application_onStart kört en fråga som räknar, och lagt in i en applicationvariabel. När någon registrerar sig, öka även värdet på applicationvariabeln.
Mvh,