webForumDet fria alternativet

skickafilen.se

ASP

16 svar · 2 027 visningar · startad av alle_nilsson

Medlem sedan juni 200032 inlägg
Frågan#1

Vad krävs för att göra en sådan funktion som https://www.skickafilen.se? Antar
att det är relativt enkelt? Behöver en liknande funktion dock inte alls till den användningen som skickafilen.se använder sig den av. Två skillnader; endast ett filformat och max. 10mb...

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg

Det ska inte vara så jättesvårt kan ja tänka mig..

http://www.aspsmart.com/aspSmartUpload/

sen måste du ha en mailkomponent...

det där kan nog hjälpa dig lite :)

ok...

Ok, tack för tipset! Ska kolla in det dära! Men visst måste ja ha en server? Jag kan inte testa produkten på webhotell innan jag hyr en server?

Tackar! :)

webbSAJTEN skrev:

Det ska inte vara så jättesvårt kan ja tänka mig..

http://www.aspsmart.com/aspSmartUpload/

sen måste du ha en mailkomponent...

det där kan nog hjälpa dig lite :)

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg

Klart du kan ha det på ett vanligt webbhotell.
Eftersom att filen tas bort direkt när någon kollar på den så borde de inte ta så oerhört stor plats om personen som fått filen läser den snabbt..

Hyr du en egen server går det fortare och så har du mycket mer utrymme, men det blir mycket dyrare..

Ok...men det här med dll-filer osv...det ska ju installeras vad jag förstått. Ursäkta att jag inte hajjat...men försöker verkligen förstå!

webbSAJTEN skrev:

Klart du kan ha det på ett vanligt webbhotell.
Eftersom att filen tas bort direkt när någon kollar på den så borde de inte ta så oerhört stor plats om personen som fått filen läser den snabbt..

Hyr du en egen server går det fortare och så har du mycket mer utrymme, men det blir mycket dyrare..

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

alle_nilsson skrev:

Ok...men det här med dll-filer osv...det ska ju installeras vad jag förstått. Ursäkta att jag inte hajjat...men försöker verkligen förstå!

Du behöver inte installera något, du väljer hotell efter de komponenter du vill använda.

Kör du egen server, får du förhoppningsvis lov av dig själv att installera dll-filer!

Be inte om ursäkt för okunskap, det är därför vi, och du, är här!

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Stödjer ditt webbhotell något serverspråk typ ASP eller PHP? Jag försutsätter det då du skriver detta i ASP tråden??

Det första du måste kolla är vad ditt webhotell har för uppladdningskomponenter och det andra vad de har för mail-komponent. När du tagit reda på det kan du börja skriva ditt ASP skript som ska utföra två saker.

1. Ladda upp filen på ditt konto
  2. Skicka ett mail till mottagaren

Sen borde du verkligen bygga in lite skydd i det eller åtminstonne kräva att man är inloggad för att få lägga upp filer. För jag antar att webbhotellet håller dig ansvarig om någon laddar upp något elakt virus eller programvara?

edit: 3) Tar bort filen när mottagaren laddat ner filen
edit: Men varför ska du skicka så små filer på ett så krångligt sätt? Fungerar inte mailen, skype eller MSN?

Mitt webhotell ska tydligen ha stöd för aspupload. Har försökt men inte lyckats...får helt enkelt prova igen. Återkommer om jag behöver mer hjälp. Tack för tipsen hittills!

lilja skrev:

Stödjer ditt webbhotell något serverspråk typ ASP eller PHP? Jag försutsätter det då du skriver detta i ASP tråden??

Det första du måste kolla är vad ditt webhotell har för uppladdningskomponenter och det andra vad de har för mail-komponent. När du tagit reda på det kan du börja skriva ditt ASP skript som ska utföra två saker.

1. Ladda upp filen på ditt konto
  2. Skicka ett mail till mottagaren

Sen borde du verkligen bygga in lite skydd i det eller åtminstonne kräva att man är inloggad för att få lägga upp filer. För jag antar att webbhotellet håller dig ansvarig om någon laddar upp något elakt virus eller programvara?

edit: 3) Tar bort filen när mottagaren laddat ner filen
edit: Men varför ska du skicka så små filer på ett så krångligt sätt? Fungerar inte mailen, skype eller MSN?

Ok, då var jag på scratch igen....har laddad upp denna i wwwroot. Använder jag scriptet fungerar det så långt att jag kan ladda upp och replysidan dyker upp och säger att en fil är uppladdad. Det är den dock inte...eller? Har försökt ändra sökvägen till

Count = Upload.Save("c:\upload")

Men antagligen gör jag fel...Har försökt med det mesta. Hela url:n...bara mappen ifråga eller bara (/). Vad är det rätta? Lyckas jag fixa detta enklaste lilla uploadformulär så kan jag nog fixa lite mer avancerat också... :)

<%
Set Upload = Server.CreateObject("Persits.Upload")

' Do not throw the "Wrong ContentType error first time out
Upload.IgnoreNoPost = True

Count = Upload.Save("c:\upload")

If Count > 0 Then
	Response.Write Count & " file(s) uploaded."
End If
%>

<HTML> 
<BODY BGCOLOR="#FFFFFF">

<h3>Simple Upload</h3>

<FORM METHOD="POST" ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="BothFormAndScript.asp"> 
		<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE1"><BR> 
		<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE2"><BR> 
		<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE3"><BR> 
	<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="Upload!">
	</FORM>
</BODY> 
</HTML>

löse sökvägen med "<%
response.write request.ServerVariables("PATH_TRANSLATED")
%>"

Dock fungerar det inte...

Du har väl inte tillgång till c:/upload?? Du måste naturligtvis ange en fysisk sökväg till den mapp du vill spara filerna i...

...som jag skrev..."Har försökt med det mesta. Hela url:n...bara mappen ifråga eller bara (/). Vad är det rätta? Lyckas jag fixa detta enklaste lilla uploadformulär så kan jag nog fixa lite mer avancerat också..."

Givetvis måste jag det! Men vilken sökväg jag än skriver så blir det fel!

Persits.Upload.1 error '800a0005'

The network path was not found.

/BothFormAndScript.asp, line 13

<%

Count = Upload.Save("\wwwroot\upload\")   <---här har jag problem! Har provat det mesta...vad är rätt?

If Count > 0 Then
End If
%>

<HTML> 
<BODY BGCOLOR="#FFFFFF">

<h3>Simple Upload</h3>

<FORM METHOD="POST" ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="BothFormAndScript.asp"> 
		<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE1"><BR> 
		<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE2"><BR> 
		<INPUT TYPE="FILE" SIZE="40" NAME="FILE3"><BR> 
	<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="Upload!">
	</FORM>
</BODY> 
</HTML>

Du ska ha den fysiska sökvägen på servern.

Byt ut din ASP kod mot detta:

<%

Count = Upload.Save(Server.MapPath("/"))

If Count > 0 Then
End If
%>

Vad gör egentligen IgnoreNoPost? Testa att kommentera bort den om det inte fungerar... Om du undrar hur din fysiska sökväg ser ut kan du skriva följande kod:

<%
Response.Write(Server.MapPath("/"))
%>
Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

En god praxis är att alltid lagra filerna du laddat upp utanför webbroten och sedan hämta dem mha ditt script. Betydligt säkrare!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

God praxis kan också vara att inte dra upp en massa gamla trådar för att göra reklam för en egen tjänst. :)

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

red. Somnade innan jag postade ;)

Medlem sedan apr. 2001246 inlägg

Sorry boys. Ska inte hända igen.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)