webForumDet fria alternativet

Jmail header

ASPur ASP

6 svar · 419 visningar · startad av leniz

lenizMedlem sedan aug. 2001676 inlägg

Hej!

Försöker hitta någon information om hur man skriver en korrekt header i Jmail som gör att utskick inte fastnar i spam filter. Hittar inget inlägg om hur en korrekt header ser ut, bara råd om att man ska skriva en korrekt header.

Tacksam för svar :)

Hittade detta:

msg.AddHeader "Originating-IP",Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")

Men det hjälpte inte. Ingen som vet?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det kan bli problem om avsändaradressen tillhör en annan domän än mailservern, men det är inte så mycket att göra åt den saken, mer än att byta avsändaradress.

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag försökte också leta efter detta när spampoäng blev populärt för något år sedan. Men, det gick inte att hitta en sammanställning över hur man undviker att få poäng, tex för tests=AWL,FORGED_RCVD_HELO (SpamAssassin).

En sak har jag komplettaret JMail med; jag lägger till JMail.ISOEncodeHeaders = false, för att snygga till headern, åäö skrivs ut som läsbara tecken.

Tack för tipset Johnny!

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

J.N. tar man bort ISOEncodeHeaders så kommer det istället åäö inte kunna ses när mail går genom vissa servrar.
Dock är Jmails encode funktion ganska korkad. Kan vara vettigt att skriva en egen funktion för det.

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Okej, det har alltid fungerat bättre för mig.

Den är true som default, och då får man 8859-1-encoding, vilket ju borde vara rätt. Men, jag får bättre poäng (och snygg header) med den satt till false. Har inte haft några problem, vad jag vet, med feltolkade tecken heller.

leniz skrev:

...
msg.AddHeader "Originating-IP",Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
...

Jag använder ip från min egen server, då riskerar jag inte att brevet inte kommer fram pga avsändarens eventuellt bannade ip-nummer.

JMail.AddHeader "Originating-IP", Request.ServerVariables("LOCAL_ADDR")
125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)