SidanMedlem sedan juli 200546 inlägg Jag har en fundering här, jag ska sätta mig och göra ett enkelt script som man ska kunna lägga till "Events". Man ska kunna ange ett datum för alla "Events". Det jag har en liten fundering över är hur jag ska lösa detta på ett smidigt sätt:
Jag vill att scriptet automatiskt ska visa den event som är närmast dagens datum, har en event passerat dagens datum så ska den inte visas, någon som kan komma med några tips? Mvh
En databas, där du har ett fält som motsvarar det datumet ett Event ska börja gälla!
Sen kan du med DateDiff sortera ut att den ska visa events som det är några dagar kvar till osv. Samt välja att inte skriva ut dom event som passerat!
Sök på datediff!
SidanMedlem sedan juli 200546 inlägg Ursäkta om jag kanske var lite otydlig, givetvis ska jag använda mig utav en databas! =) Ska söka på datediff, tack för hjälpen!
SidanMedlem sedan juli 200546 inlägg Har kommit fram till följande, ni får gärna påpeka om ni ser något fel, har ej testat koden än, gör det när jag kommer hem från jobbet.
SELECT * From Event WHERE Startdatum <= Now()+14 AND Slutdatum >= Now() ORDER BY IF(now() between startdatum and slutdatum;-1;Ab (DateDiff("d",Now(),Startdatum,2,2)));
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm...
Jag tycker den där sql-frågan ser lite mysko ut. Först och främst, vilken dbms gäller det?
Och nu när du varit hemma en sväng från jobbet, har du hunnit testa din kod?
Och fick du isåfall ett felmeddelande?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Den ser konstig ut, som sagt. Kan du använda IF på det sättet i Jet-SQL? Är det inte IIf() du är ute efter?