webForumDet fria alternativet

Gruppera på 2 kolumner... eller nåt

ASP

2 svar · 202 visningar · startad av hopparn

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg
Frågan#1

hej
Jag har en pytte- tabell som jag skriver till då någon kommer in på min söksida via en viss länk, det som skrivs är artikelnr och datum, det finns även ett LinkID fält som är räknare. Jag sätter dessutom en liten session under detta förloppet och om den sessionen är satt på ordersidan öppnar jag och uppdaterar den posten med värde i LinkBought fältet.

Jag vill sedan presentera detta för marknadsavd i en behändig liten listning efter princip:
Artnr- 31799 Visad- 6 gånger Ledde till köp 3 gånger

Jag får inte riktigt till mina grupperingar då den väljer att skriva ut grupperat 3 gånger då den inte köptes och på posten under att den ledde till köp 3 gånger...

Förstår någon? Har någon ett bättre förlsag eller så?

Tacksam =)

------------------
Rammstein rules - Du riechst so gut

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det kanske klarnar lite om du visar lite kod och beskriver de tabeller som är inblandade.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Ok, sorry =)
jag skall skicka in lite på måndag om inte denna tillägsförklaring funkar :)

Tanken e ju ganska basic, det är ju en helt fristående tabell, enbart inblandad i form av join i en vy längre fram i systemet. Den sparar ner en post med artnr, datum samt ID (räknare), det finns även ett fält som indikerar "köpt produkt", LinkBought.
Varje gång man "kommer in på siten" via en speciell adress, typ /default_hb.asp?ut=1&hb=1&dokid=31799... triggas en SP som gör en insert på detta.
vidare inom denna if sats (if request("ut") = "1" then kör min sp) öppnar jag igen och hämtar senast inlagda posts IDnummer och lägger i session("Comm_enter"), jag lägger även värdet dokid i session("Comm_dokid"). Om du sedan genomför en beställning, och varan har artikelnummer som motsvarar din session("Comm_dokid") kör jag en sp som uppdaterar posten med ID = session("Comm_enter"), fältet LinkBought sätts då till yes. På så vis kan jag ju utröna att t ex artikelnr 31558 har blivit visad X antal gånger (grupperar fältet Link_dokid). Jag kan ju även se antal köpta exemplar som direkt kan kopplas till denna reklamkampanjen, då det skrivs ett yes i fältet LinkBought om sessionens artnr stämmer överens med beställningens... (where Linkbought is not null). Allt detta funkar, det är bara det att min begränsning går vid att jag vill ta fram BÅDA grupperingarna samtidigt för att presentera lite snyggt...

Klarnade det något (hoppas det, klockan e mycket så jag hoppas att jag inte svamlade till det)

Hoppis
(Som redigerat lite)
------------------
Rammstein rules - Bestrafe Mich

[Redigerat av hopparn den 19 jan 2002]

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)