Set RStemp = Connect.Execute("SELECT * FROM TABELL1, TABELL2 WHERE TABELL1.titel LIKE '%" & sokterm & "%' AND TABELL2.titel LIKE '%" & sokterm & "%' ORDER BY TITEL")
I de bägge två tabellerna har jag exakt samma kolumnnamn så det bör väl gå?
Får detta meddelande:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det angivna fältet 'TITEL' kan referera till fler än en av de tabeller som är uppräknade i SQL-uttryckets FROM-instruktion.
Hej, du sorterar efter titel, vilket förekommer i båda tabellerna. När du joinar måste du antingen skriva tabellen.fältet överallt eller skilja fälten åt med olika namn.
mvh Jörgen :)
------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.
Nej, du måste kvalificera kolumnnamnet även i order by.
Nu tror jag inte att du komer att få det resultat du förväntar dig. Du kommer att få alla kombinationer av poster från de båda tabellerna där villkoren är upppfyllda. Det är nog en union som du borde använda.
Set RStemp = Connect.Execute("SELECT * FROM TABELL1 WHERE titel LIKE '%" & sokterm & "%' union select * from TABELL2 where titel LIKE '%" & sokterm & "%' ORDER BY TITEL")
Det förutsätter att det är lika många kolumner i tabell1 och tabell2 och att de har jämförbara typer.
------------------ essentitia preter non sans multiplicandum
men säg att jag då har tre olika tabeller hur gör jag då..
Set RStemp = Connect.Execute("SELECT * FROM TABELL1 WHERE titel LIKE '%" & sokterm & "%' union select * from TABELL2 where titel LIKE '%" & sokterm & "%' union select * from TABELL3 where titel LIKE '%" & sokterm & "%' ORDER BY TITEL")
Fungerar detta?
Jajemen.. det gjorde det.. tänk vad SQL är underbart ;)
------------------
/Sammy Swärd
[Redigerat av Sammy den 19 jan 2002]
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e