webForumDet fria alternativet

selected i dropdown

6 svar · 435 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

tjenna,

det va ett bra tag sen man höll på med asp, har hakat mig fast här nu... det jag vill är att på sidan där jag visar produkt beskrivningen har jag en dropdown med storlek och samma sak har jag i kundvagnen, jag vill att då de väljer exempelvis storlek 7 och lägger till den i kundvagnen så skall storlek 7 vara selected i kundvagnen, men problemet är att jag gör på detta sätt i kundvagnen:

do while not RS2.eof
	response.write("<option value="&RS2("sizeid"))
              if RS2("sizeid") = RS("sizeid") then
	         response.write(" selected")
              elseif RS2("sizeid") = 1 then
	         response.write(" selected")
              end if
        response.write(">"&RS2("ringsize")&"</option>")
RS2.MoveNext
Loop

för jag måste ju göra en kontroll även då de ändrar storleken i själva kundvagnen oxo.

någon?

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det är mitt i natten, ha lite tålamod...

Vad är problemet? Jag hittar inte själva frågan.

jag har en sida med produkt beskrivningen där jag har en dropdown med storlekar, jag vill att då de väljer exempelvis storlek 7 i dropdownen (på produktsidan) och klickar på lägg till i kundvagn att det värdet 7 blir selected i dropdownen i kundvagnen som de kommer till, och koden för att markera ett värde som selected i kundvagnen ser ut som ovan. så jag fattar inte hur jag skall trycka in värdet via reguest.form till den dropdownen i kundvagnen? (koden i kundvagnen måste se ut som jag klistrat in ovan, eftersom kundvagnen kan innehålla flera produkter som loopas och varje produkt i kundvagnen har sin egen dropdown som sätts till selected efter vald storlek) do you get me know? känns som att jag förklarar som ett miffo, kl e mycke d e nog därför men jag hoppas du förstår mig.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag förstår inte riktigt problemet. Det är väl bara att spara posten först, sedan tar den kod du postat hand om att sätta selected?

ohhhhh nu ska jag försöka förklara det enkelt... det är 2st sidor, båda med dropdown menyer storlekar, på sid2 så kör jag med koden längre upp för att kolla om ngt är selected och det fungerar MEN hur gör jag för att bära med värdet på storleken från sid1 till sidan 2 så att då de väljer strl7 på sidan1 så skall strl7 vara selected i dropdownen på sid2(som har den koden jag har längre upp)??? alltås nu kan jag inte förklara det enklare än så, om ni inte förstår min förklaring så ger jag upp.

J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag håller med @nders, du spar väl storleken i databasen, varför kan du inte visa den valda i listrutan?

OM du menar att den ska uppdateras när du ändrar storlek, handlar det väl om javascript, eller att databasen uppdateras, och listrutan görs om?

Eller det är så enkelt som att måste sätta CInt runt dina värden i koden överst?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)