webForumDet fria alternativet

Byta från IUSER_MACHINE till annan användare

ASP

1 svar · 245 visningar · startad av mrblonde

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg
Frågan#1

Ponera att jag har en massa filer i en katalog som jag bara vill att inloggade användare skall kunna ladda ner (inloggade på min site då)

Jag tänkte att enklast var att sätta så att bara en viss användare har rätt att ladda ner filer från katalogen och sen via en asp sida byta tll den användaren, trycka ut filen och sen byta tillbaka til IUSER.

Har jag fel, finns det nått smartare sätt? Eller, hur byter man win2k användare via asp?

------------------
There is a curse.

They say:
"May You Live in Interesting Times"

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Jag använder en komponent som installeras på servern som gör just detta för just detta syftet =) DAF heter den och info finns på www.dafweb.com

Denna komponent verifierar användare från en tabell och sätter rätt nt användare på personen som besöker.. Sedan är det bara att koppla samman filnamnen eller dyligt med den användarens ID i en liten tabell, skapa en vy och voila, alla användare loggar in med samma NT-konto, men har ändå unik fil- lista att använda.

Det går även att verifiera användare på IP nummer, behändigt om man jobbar mot t ex kunder där Intranät skall beröras el dyl, tillgång till sitt material utan att se inloggningsruta eller nåt =)

Vidare går det att skapa grupper i komponenten, dessa kan sen tilldelas olika NT konton etc

------------------
Rammstein rules - Du riechst so gut

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)