webForumDet fria alternativet

invalid use of null

ASP

6 svar · 304 visningar · startad av WebbisNet

Medlem sedan feb. 20032 027 inlägg
Frågan#1

varför får jag invalid use of null i denna kod, finns inget null i databasen, datatypen är date och alla fält har datum i databasen, är MySQL jag använder

Function alder(fodelsedatum)
datDatum=cdate(fodelsedatum)
intAlder= DateDiff("yyyy", datDatum, Date())
If Date() < DateSerial(Year(Date()), Month(datDatum),Day(datDatum)) Then
intAlder= intAlder- 1
End If
alder= intAlder
End Function

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det vore bra att få veta vilken rad felet kommer på. Just i detta fall har jag dock svårt att tro att felet skulle kunna uppträda på någon annan rad än

datDatum=cdate(fodelsedatum)

vilket alltså innebär att du visst stoppar in null i funktionen. Du råkar inte köra med en LEFT JOIN eller så, så att du får null-resultat?

jag har en right join och glömde skriva var...det var just den raden ja :-)

Set visitor=objConn.Execute("SELECT tblUsers.userID, tblUsers.username, tblUsers.picture, tblUsers.Sex, tblUsers.Community, tblUsers.persnr, tblUsers.City, tblUsers_visitors.HomeDateVisited, tblUsers_visitors.HomeTimeVisited, tblUsers_visitors.HomeUserId, tblUsers_visitors.HomeVisitorId "&_
"FROM tblUsers RIGHT JOIN tblUsers_visitors ON tblUsers.userID = tblUsers_visitors.HomeVisitorId "&_
"WHERE (((tblUsers_visitors.HomeUserId)="&Session("userID")&")) and HomeUserId<>0 "&_
"GROUP BY tblUsers.userID, tblUsers.username, tblUsers.picture, tblUsers.Sex, tblUsers.Community, tblUsers.persnr, tblUsers.City, tblUsers_visitors.HomeDateVisited, tblUsers_visitors.HomeTimeVisited, tblUsers_visitors.HomeUserId, tblUsers_visitors.HomeVisitorId "&_
"ORDER BY tblUsers_visitors.HomeDateVisited DESC limit 50")

funktionen funkar på alla ställen förutom sidan där jag listar de 50 senaste besökarna

Du kan nog med gott samvete köra en INNER JOIN där i stället, så blir du av med den null-risken.

måste jag inte skriva om hela satsen då, är usel på att skriva joinsatser :-)

Byt ordet RIGHT till INNER

Tack så mycket :-)

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
146 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
141 ms — ändringar (db)