svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Fortsätter på en lång historia...
@nders hade en lösning på en kompis lista i ett community, där man lägger in användar id i en separat tabell. Det var ju enkelt.
Sen vill man ju gärna ha ut det oxå :) men det är här jag har kört fast.
Jag har en tabell som heter tbl_users som innehåller ID, user m.m
Nästa tabell heter tbl_pals och innehåller medlemsID och kompisID
Jag har också en session som heter username för att kunna se just min lista.
Frågan är nu hur man får ihop detta i en SQL sats så att mina kompisar listas.
Var jag tillräckligt otydlig nu?
------------------
/Sven
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg sql = "select k.user from tbl_users u ,tbl_pals p, tbl_users k where u.id = p.medlems id and p.kompisID = k.id and u.user = '" & session("username") & "'"
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Nä vet du LarsG... detta får jag inte att funka. Får fel type mismatch in expression.
Jag förstår inte riktigt hut det är tänkt att det skall funger. Kan du inte förklara så skall jag nog klura ut det själv.
------------------
/Sven
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Ok, hur ser tabellerna ut, dvs vilka datatyper har de olika kolumnerna?
vad är det som är oklart med frågan?
------------------
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Det som är oklart för mig är tänket bakom SQL satsen. Speciellt k, u och p.
Alla datatyper är text utom ID i tabellen tbl_users som är av typen räknare.
------------------
/Sven
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Kolumnerna medlemsID och kompisID skall vara av typen tal så att det går att jämföra med ID i tbl_users.
k p och u fungerar dels som en förkortning så att man slipper skriva ut tabellnamnet och dels för att kunna skilja på olika instanser när man har flera förekomster av samma tabell.
------------------
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Så enkelt det var... Tack och nu förstår jag tänket oxå....
------------------
/Sven
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Nu är det bara ett litet problem som återstår.
Alla användare har sin egen sida. All information på denna kommer från tbl_user
Härifrån blir man också kompis. Men det är ju inte så käckt att man kan bli kompis fler än en gång.
Så vad jag vill göra är att utesluta länken bli kompis om man redan är det.
------------------
/Sven
svenMedlem sedan aug. 2001383 inlägg Fick lösa det genom att kolla vid inserten i stället... Lite krångligare men det funkar.
------------------
/Sven