webForumDet fria alternativet

Name redefined

4 svar · 211 visningar · startad av doggelito

doggelitoMedlem sedan juni 20003 076 inlägg

Denna fråga har varit uppe förrut men svaren då var inte så utvecklade, kanske kommer det bättre svar nu, vi får se.

Fråga:
Jag har en sida med denna kodsnutt

<%
If Request.Querystring("layer") = "1" then %>
<div ID="Layer1" style="position:absolute; left:350px; top:90px; z-index:1; background-color:#DEE0DE; layer-background-color:#DEE0DE; border: 1px none #000000; visibility: visible"> 
<!--#include file="Start_calender.asp" -->
</div>
<%
ElseIf Request.Querystring("layer") = "2" then %>
<div ID="Layer2" style="position:absolute; left:350px; top:90px; z-index:1; background-color: #DEE0DE; layer-background-color: #DEE0DE; border: 1px none #000000; visibility: visible"> 
<!--#include file="Stop_calender.asp" -->
</div>
<% End If %>

De båda include filerna är nästan identiska, dvs. har samma variabelnamn, samma constanter m.m.
Eftersom inc-filerna körs innan själva sidan så blir det error på "Name redifiend" på andra inc-filen.
Jag kan inte köra Server.execute eftersom filerna innehåller variabler från "huvudsidan", finns det en lösning?

------------------
Motto: Flest If-taggar vinner!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du får inte dim:a konstanter eller variabler mer än en gång. Därför föreslår jag att du lyfter ut alla dimensioneringar till en egen includefil.

Jag förstår inte varför du ska ha dimensioneringarna i båda filerna?

Om jag lyfter ut dem så får jag ju en massa dimmade konstanter även om inte Request.Querystring("layer") är 1 el. 2 men det kanske inte gör nått?

------------------

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hela koden inkluderas ändå, eftersom SSI körs innan asp-tolken gör sitt.

Du kan ju alltid sätta en if-sats runt inkluderingen av din konstant-fil så den evalueras när layer är 1 eller 2.

Mvh,

Det är uppfattat!

------------------

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)