Jag har ett litet dilemma med en sub. Detta problem är något jag funderat över flera gånger förut, men aldrig försökt leta reda på svaret.
Hittade inget i forumen, men jag ber om ursäkt om det tagits upp förr.
Till saken:
Jag vill ha en valfri parameter i en sub, normalt när jag lägger in en parameter som används i subben så blir den tvingande och felmeddelandet: "Fel antal argument eller felaktig egenskapstilldelning.: 'Chart' " dyker upp, när jag anropar subben utan att ange ett värde.
Finns det något sätt för mig att ha med en parameter i subben utan att behöva ange den vid anrop?
Anledning är att jag vill lägga till en hanterare i sub-rutinen och vill inte leta fram var sida som anropar den och lägga till en 0:a eller dyl.
yValues är alltså ny och den ska jag bara behöva lägga in vid anrop då jag vill ta bort några värden, och default skall vara disable:at (vilket jag redan nu kan hantera, men inte felet att inte skicka med argumentet/parametern.
Rörigt det blev, jag skyller på att jag är trött och att det är fredag för mig.
I ASP är man väl tvungen att skapa två subar. En med x parametrar och en med x-1 parametrar. Vilken sub som körs beror på hur många man skickar till den.
I ASP.NET finns det 'optional' man kan sätta på de sista parametrarna.
Nu fick jag lite motivation att försöka byta från ASP till .NET istället då.
Att dom inte lyckats ta med en sådan sak i gamla ASP är ju lite sorgligt, då man ofta återanvänder och förbättrar subbar/funktioner.
Heh. Fast egentligen är det inte så jobbigt. Lägg det gemensamma arbetet i en egen privat sub så blir det ändå inte mycket dubbelkodning.
ex.
sub graf(x1,...,x9)
draw(x1,...)
end sub
sub graf(x1,...,x8)
' Gör det som skiljer dem åt
draw(x1,...)
' Gör det som skiljer dem åt
end sub
sub draw(x1,...)
...
end sub
Det är sant, men blir att göra om hela subben då med. Den är rätt omfattande. Känns som waste med includes då.
Hursomhelst så gjorde jag om subben i include-filen istället, hade tydligen bara 2 ställen där jag anropade den (vad jag vet) så det var inget större arbete :)
Tack för tipsen!
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e