ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Varför funkar det inte om ett inlägg i en databas är connyfox och en session är ConnyFox att jämföra dom som lika?
Det har gått tidigare men helt plötsligt e d skillnad på stora o små bokstäver i jämföringen ?!
<% if not recset("till") = session("member") or recset("fran") = Session("member") then%>Inte ditt meddelande!<%else%>
------------------
*brölar ljudligt*
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Bra fråga, om det har gått förut.
<% if not (ucase(recset("till")) = ucase(session("member")) or ucase(recset("fran")) = ucase(Session("member"))) then%>Inte ditt meddelande!<%else%>
Ucase gör allt till stora bokstäver. Alltså, "CONNYFOX" = "CONNYFOX".
Jag satte också in en parentes jag tyckte saknades.
Mvh,
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Hmm dom där recset("till") = session("member") funkar men inte dom andra då visas "inte ditt meddelande"
------------------
*brölar ljudligt*
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg tack andrers med din kod funkade det fin fint!
------------------
*brölar ljudligt*
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Kan påpeka att just nu funkar ungefär INGENTING! kan d vara databasen som bara velar med mig eller är det min kod d e fel på?
SQL = "SELECT * FROM meddelanden where till='" & session("member") & "' and tillVisa='" & ja & "'"
------------------
*brölar ljudligt*
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Skriv ut din SQL-fråga med response.write innan du gör execute, så får vi se hur den ser ut.
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Den här sql satsen
SQL = "SELECT * FROM meddelanden where fran = '" & session("member") & "' and franv = '" & visa & "'"
Ger :
SELECT * FROM meddelanden where fran = 'ConnyFox' and franv = ''
varför försvinner visa?
------------------
*brölar ljudligt*
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur får visa ett värde?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Det är ett vanligt textfält i databasen
------------------
*brölar ljudligt*
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag menade variabeln visa i ditt skript.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Visa är ingen variabel.. det e som sagt texten som ska finnas i tabellen franv :O)
------------------
*brölar ljudligt*
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du har skrivit att det är en variabel. Variabeln visas värde sätts in i SQL-frågan.
Så här ska det nog vara om jag förstår dig:
SQL = "SELECT * FROM meddelanden where fran = '" & session("member") & "' and franv = 'visa'"
Mvh,