webForumDet fria alternativet

Topplista

3 svar · 179 visningar · startad av ampy

ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Jag håller på med en topplista och jag vill ha en funktion så man inte kan rösta på en sida flera gånger i rad, jag vill att samma person bara ska kunna rösta en gång på 3 timmar. Ska man lösa detta med cookies eller och i så fall hur gör man då?

------------------
Ampy.cjb.net

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Du kan antingen göra det med cookies eller spara besökarens ip i tabell i db:n. Men om man sitter på modem kan man ju få olika ip så det har sina brister att lägga det i en db. Man kan ju även tömma sina cookies och rösta flera ggr, men det kanske inte alla vet hur man gör.

Du gör helt enkelt en cookie som går ut om 3 timmar och låt oss säga att du har en knapp vid varje sak man kan rösta på och denna knappen går till en sida som sätter in rösningen i en tabell i en databas lägger du en cookie koll där. Du kollar om cookien har gått ut, alltså inte finns kvar (den finns iof. kvar men gäller inte) har den gått ut får han rösta, annars skriver du ut ett litet meddelande om att han inte får rösta han får komma tillbaks senare, och avbryter röstningen.

------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Det finns ju ingen riktigt 100%-ig lösning, går ju alltid att komma runt.
Men, att spara en cookie som expirar efter 3 timmar och sedan en sessions så att om personen ifråga måste stänga ned sina browserfönster om han/hon tar bort cookien.

Det optimala vore att kunna fånga personens mac-adress, de är precis som fingeravtryck :e

cya,
PatrikB

------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Beroende på hur din räknare ska fungera skulle jag nog lägga in röst på cookies.

För det första, för att sessioner ska fungera måste klienten ha cookies påslaget. Mitt intryck är för övrigt att de flesta inte orkar bry sig om / alt. inte vet hur man gör för att stänga av cookies.

Det andra är att många användare kan ha till synes samma IP beroende på hur det lokala nätet ser ut. Många sitter bakom stora feta företagsnät och använder "osynliga" IP adresser. Alltså adresser som ser ut på ett sätt men som inte leder tillbaka till användarens dator.

Vårt nät fungerar så. Alla som sitter i våra lokaler har samma IP ute på nätet. Det kan vara bra att känna till.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)