webForumDet fria alternativet

ny ordning i databasen

ASP

4 svar · 290 visningar · startad av Klauz

Medlem sedan jan. 2005133 inlägg
Frågan#1

Hej

jag håller på och skapar ett CMS till en fotograf. Fotografen ska kunna lägga upp bilder i olika omgångar och i olika kategorier. Fotografen ska även kunna ändra ordning på bilder , "ranka" dem, så att de mest intressanta visas först o.s.v.

har lite funderar på hur jag ska göra detta.. har tänkt mig att man får sätta ett nummer på varje bild med hjälp av javascript och sedan spara numret i databasen, men det känns som ett ganska krånligt sätt att jobba på..

har ni några bra idéer?

mvh
Martin

dump.jpg
Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Lägg till ett numeriskt fält i databasen där du sparar rankingen. När bilderna skall presenteras, kör du en order by på denna kolumn.

Medlem sedan jan. 2005133 inlägg

jepp så är det uppbyggt!

det är just det själva pedagogiska momentet där fotografen ska byta ranking på sina bilder som är problemet.

bilderna får en automatisk ranking när de laddas upp, men sedan ska fotografen kunna byta ranking på bilderna och that's my problem..

nåra fler idéer? :)

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Jag gjorde ett sådant skript för en tid sedan. Med hjälp av ett javascript kunde man flytta runt bilderna visuellt för att sedan spara ordningen i databasen. Lite meckigt att förklara i detalj här. Ska se om jag hittar min lösning någonstans i gömmorna. :)

Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Ett annat populärt sätt verkar vara att använda sig av <select>-element där fotografen enkelt kan välja betyg. Då slipper du validera användarinput (till skillnad från exempelvis ett vanligt textfält).

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)