ptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg Jag har en frame-sida som uppdateras var 8:e sek.
Jag vill att efter varje uppdatering skall fältet dtelastSeeenOnline = Now()Följande kod har jag:
<head>
<meta http-equiv="Refresh" content="8">
<title>Meddelanden</title>
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF">
<%
Call PageAccess()
Call dbOpen()
strSQL = "UPDATE chattUser SET dtelastSeeenOnline = Now() WHERE chattNamn ='" & strUser & "'"
minCon.execute strSQL,,128
strSQL = "SELECT * FROM chattMeddelande WHERE DateDiff('N', skrivTid, Now()) < 30 ORDER BY skrivTid DESC;"
Set rs = minCon.execute(strSQL)
n = 0
do while (not rs.EOF) and (n < 20)
strUser = rs("avchattUser")
strMessage = ""
if strUser <> "System" then
strMessage = "<i>" & strUser & "</i>: "
end if
strMessage = strMessage & rs("chattText") & " <small>(" & FormatDateTime(rs("skrivTid"), 3) & ")</small>"
if strUser = "System" then
strMessage = "<font color=""777777""><b><i>" & strMessage & "</i></b></font>"
end if
response.write strMessage & "<br>" &vbCRLF
n = n + 1
rs.MoveNext
loop
Call dbClose()
%>
</font>
</body>
</html>
Men databasen uppdateras inte, utan det fortfarande anges det första klockslaget...
Vad gör jag för fel?
Jag "kör" access 2000 och fältet är av typen datum/tif
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Variablen strUser verkar vara tom.
Skriv ut den så att du ser att den innehåller något.
ptr_lksMedlem sedan juni 2005584 inlägg
Travoni skrev:
Variablen strUser verkar vara tom.
Skriv ut den så att du ser att den innehåller något.
trodde att den hänger med hela tiden från inloggningssidan där den komemr från en formulär..
Vad kan jag skriva istället?
TravoniMedlem sedan okt. 20041 556 inlägg Ingen aning vad du skall skriva utifrån bifogad kod.
Se till att det du behöver kommer med i dina frågor.
Ett sätt att se att en fråga är rätt är att skriva ut den.
strSQL = "UPDATE chattUser SET dtelastSeeenOnline = Now() WHERE chattNamn ='" & strUser & "'"
Response.Write "Min fråga ser ut så här --> " & strSQL
Response.End
minCon.execute strSQL,,128
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Har du verkligen givit strUser ett värde på denna asp-sida då?
@nders skrev:
Har du verkligen givit strUser ett värde på denna asp-sida då?
det tycker jag:
strUser = rs("avchattUser")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Den koden är ju under din update. Då finns inte värdet när frågan ska exekveras. Koden exekveras ju uppifrån och ner.
Dessutom; är det verkligen det värdet som ska ligga i variabeln när du kör updatefrågan? Ska det inte vara en referens till användaren som kör sidan, istället för godtycklig användare som skrivit inlägg i chatten?
@nders skrev:
Dessutom; är det verkligen det värdet som ska ligga i variabeln när du kör updatefrågan? Ska det inte vara en referens till användaren som kör sidan, istället för godtycklig användare som skrivit inlägg i chatten?
Kanske smartare göra att:
kanske bättre använda
rs("chattID")
Jag har ju
Session("inloggad") = rs("chattID")
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Men då är det väl session("inloggad") du ska använda som villkor i SQL-frågan, och inte strUser?
@nders skrev:
Men då är det väl session("inloggad") du ska använda som villkor i SQL-frågan, och inte strUser?
du menar:
strSQL = "UPDATE chattUser SET dtelastSeeenOnline = Now() WHERE chattNamn ='" & Session("Inloggad") & "'"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ja, om du nu lagrar chattnamn på den inloggade i session("inloggad").
@nders skrev:
Ja, om du nu lagrar chattnamn på den inloggade i session("inloggad").
fattar inte riktigt hur du menar?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Eftersom jag inte vet vad du lagrar i dina variabler / sessionsvariabler etc, så ger jag bara förutsättningen för att SQL-frågan ska fungera.
Så om sessionsvariabeln innehåller det namn som ska användas som villkor för att uppdatera tabellen, då ser det rätt ut.
@nders skrev:
Eftersom jag inte vet vad du lagrar i dina variabler / sessionsvariabler etc, så ger jag bara förutsättningen för att SQL-frågan ska fungera.
Så om sessionsvariabeln innehåller det namn som ska användas som villkor för att uppdatera tabellen, då ser det rätt ut.
vet inte om jag förstår... men
session("inloggad" = rs("chattID")
så det kanske bättre med:
WHERE chattID ='" & Session("Inloggad") & "'"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Antagligen? Jag vet ju inte hur du lagrar vad, men det vet ju du. :)
@nders skrev:
Antagligen? Jag vet ju inte hur du lagrar vad, men det vet ju du. :)
tydligen inte jag heller...
Förstår inte riktigt
lagrar vad
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag är rädd att jag går förlorad.
Jag förstår inte längre problemet eller vad du frågar efter.
Kanske börja om från början med den kod du använder nu efter korrigeringarna?
@nders skrev:
Jag är rädd att jag går förlorad.
Jag förstår inte längre problemet eller vad du frågar efter.
Kanske börja om från början med den kod du använder nu efter korrigeringarna?
Jag har koden
strSQL = "UPDATE chattUser SET dtelastSeeenOnline = Now() WHERE [CODE]chattNamn ='" & Session("Inloggad") & "'"
Min förvirring blev som värst när du började prata om:
....Jag vet ju inte hur du lagrar vad,
Jag menar jag lagrar: chattnamn, password, seenastonline. Och tabellen ger själv och lagrar chattID..
så eg skulle jag väl kunna skriva både
chattNamn ='" & Session("Inloggad") & "'"
och
chattID ='" & Session("Inloggad") & "'"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
Jag menar jag lagrar: chattnamn, password, seenastonline. Och tabellen ger själv och lagrar chattID..
så eg skulle jag väl kunna skriva både .....
Hur hade du tänkt att det skulle funka? Du är chattID och chattNamn samma sak? Lagrar du olika saker i sessionsvariabeln vid olika / samma tillfällen?
Det är det här jag pratar om; jag vet inte exakt vilka värden du lagrar i vilka variabler / vilka fält. Då kan jag inte klart säga att "det ska vara så här".
Innehåller session("inloggad") ett namn eller ett id?